PensionDanmark og ATP køber tre Magasin-ejendomme

PensionDanmark og ATP Ejendomme køber i fællesskab de velkendte bygninger, der huser Magasin i Lyngby, Århus og Odense.

De tre Magasin-indkøbscentre er den 29. december 2010 overtaget af PensionDanmark og ATP Ejendomme i fællesskab med ligelige ejerandele på 50 pct. De tre ejendomme rummer i alt 75.000 kvm. fordelt på 28.000 kvm. i Lyngby, 25.000 kvm. i Århus og 22.000 kvm. i Odense.

”Det er PensionDanmarks første investering i retail-ejendomme, og de udgør et rigtigt godt supplement til vores eksisterende portefølje af kontor- og boligejendomme. De tre stormagasiner har gode placeringer og en attraktiv lejer, så de vil give et godt afkast til glæde for medlemmernes pensionsopsparing”, siger adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark.

"Vi ser investeringen som et godt supplement til de ejendomme, vi allerede har. Ejendommenes lejer, Magasin/Debenhams, anser vi for at være meget solid, og vi er samtidig tilfredse med lejekontrakternes længde på 25 år”, siger direktør Michael Nielsen, ATP Ejendomme. Han fortsætter: ”Vi har noteret, at detailhandelsejendomme har en anden risikoprofil end kontorejendomme, og denne investering medvirker til at opfylde vores målsætning om, at 20 pct. af vores ejendomme skal være i dette segment”.

Sælger er Magillum Properties A/S. Den nuværende lejer, Magasin, er en del af Debenhams-koncernen, som er børsnoteret i England og har en omsætning på 22 mia. kr. om året. Koncernen driver foruden Magasin i Danmark yderligere 165 stormagasiner primært i Storbritannien og Irland.

”Det er vores første fælles ejendomsinvestering med ATP. Vi håber at investeringssamarbejdet kan udbygges de kommende år inden for både ejendomme men også gerne infrastruktur”, siger adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark.

ATP Ejendomme vil stå for administrationen af de tre ejendomme.

Med købet af Magasin-ejendommene har PensionDanmark investeret i alt ca. 6,75 mia. kr. i primært danske ejendomme – svarende til ca. 6,5 pct. af medlemmernes opsparing på godt 100 mia. kr.