Fysisk nedslidning skal i fokus i førtidspensionsreform

Antallet af fysisk nedslidte førtidspensionister har stort set ikke ændret sig siden 2003, viser en ny analyse fra PensionDanmark. Særligt faglærte og ikke-faglærte førtidspensioneres pga. nedslidning og skader i bevægeapparatet. Derfor skal der mere fokus på forebyggelse i en ny førtidspensionsreform, mener PensionDanmark.

De sidste par år har der været stort fokus på, at stadig flere tilkendes førtidspension som følge af psykiske lidelser.

Men hvert år er det for over 3.000 personer fysisk nedslidning, som er årsagen til, at de må forlade arbejdsmarkedet i utide og komme på førtidspension. Og antallet af personer, hvor det er nedslidning, der fører til førtidspension, er stort set uændret siden 2003, hvor den seneste førtidspensionsreform trådte i kraft.

Det viser en ny analyse fra PensionDanmark.

Godt 3.200 personer fik tilkendt førtidspension pga. sygdomme i bevægeapparatet i 2003. I 2010 var det ca. 3.100 personer.

Nedslidning rammer særligt faglærte og ikke-faglærte

Det er særligt faglærte og ikke-faglærte, som kommer på førtidspension på grund af fysisk nedslidning. Sygdomme i bevægeapparatet var således årsagen til førtidspensionering for hele fire ud af ti af de knap 1.300 medlemmer i PensionDanmark, som fik tilkendt førtidspension i 2010. Til sammenligning blev kun 20 pct. af samtlige 16.200 nye førtidspensioner i 2010 tilkendt på baggrund af nedslidning.

- Det er både alvorligt og bekymrende, at psykiske lidelser sender flere og flere på førtidspension. Men vores tal viser, at der også er grund til at holde fokus på, hvad vi kan gøre ved den fysiske nedslidning af især faglærte og ikke-faglærte. For det er i alles interesse, at også disse grupper, der - modsat mange førtidspensionister med psykiske lidelser - kommer direkte fra beskæftigelse, undgår førtidspension, siger adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark.

- Forebyggelse og hurtigere vej gennem behandlingssystemet er de helt afgørende nøgleord ift. at få nedbragt omfanget af fysisk nedslidning. Det skal tænkes med ind i de forhandlinger om en ny førtidspensionsreform, som politikerne snart skal i gang med, siger Torben Möger Pedersen.

Helt konkret opfordrer han politikerne til at iværksætte initiativer på følgende fire områder: aktiv forebyggelse, hurtig diagnose, bedre samspil mellem diagnose og behandling i det offentlige samt genoptræning til tiden.

- Men det er selvfølgelig ikke kun politikerne, som kan og bør gøre noget ved problemet. Medarbejderne og virksomhederne må også selv have fokus på forebyggelse i det daglige, siger Torben Möger Pedersen.

Her er adgangen til forebyggende behandlinger i PensionDanmarks 118 lokale forebyggelsescentre en vigtig mulighed.  I år vil centrenes fysioterapeuter, kiropraktorer, massører og zoneterapeuter give mere end 150.000 behandlinger til medlemmer af PensionDanmark.

Ældre slides ned

Nedslidning udvikler sig med årene. Derfor bliver de faglærte og ikke-faglærte også førtidspensioneret i en senere alder end andre grupper. Blot 11 pct. af PensionDanmarks medlemmer, som blev tilkendt førtidspension i 2010, var under 40 år, hvorimod det samme gjaldt for hele 40 pct. af de personer, som ikke var i job ved tilkendelsessagens start i 2010.