Livrenten fremtidssikrer danskernes pension

Det nye fradragsloft på indbetaling til ratepension har på ny bragt livrenten i fokus. Opsparing til livrente udgjorde i 2010 godt 40 pct. af de samlede pensionsindbetalinger i Danmark. Livrenten matcher den stigende levealder og er blevet moderniseret med valgmuligheder. Det gør den til en attraktiv opsparing for medlemmer og samfund, viser en ny analyse fra PensionDanmark.

Den årlige ydelse fra en livrente vil være 10 pct. højere end fra en 20-årig ratepension. Samtidig er den per definition livsvarig. Det gør livrenten til den bedste form for pensionsopsparing.

Det viser en ny analyse fra PensionDanmark.

”Den stigende levealder øger behovet for en opsparing, der holder livet ud. Over 80 pct. af de kommende pensionister vil leve længere end de ti år, en typisk ratepension dækker, og over 40 pct. vil leve længere end 20 år efter pensionering,” siger adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark.

”Livrenten er et attraktivt produkt. Sammen med ATP og folkepension sikrer livrenten pensionisterne en stabil indkomst resten af deres levetid – og samtidig forsikres den offentlige økonomi mod et kommende ældreboom,” siger adm. direktør Torben Möger Pedersen.

Livrente giver valgmuligheder

Det nye fradragsloft på indbetaling til ratepension på 50.000 kr. har på ny bragt livrenten i fokus. Der er intet fradragsloft på indbetalinger til livrente. Men det er hverken derfor, at medlemmerne i PensionDanmark har mindst 50 pct. af opsparingen på livrente, eller at den generelle opsparing til livrente udgjorde godt 40 pct. af de samlede pensionsindbetalinger i Danmark i 2010.

”Livrentepension på markedsrente er en moderne løsning, der opfylder behovene som pensionist. Livrenten kombinerer en almindelig opsparing, hvor du trækker penge ud hver måned, og en forsikringsdel, hvor du er sikret en ydelse resten af livet,” siger adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark.

Livrenteproduktet har udviklet sig markant over årene. I PensionDanmark er opsparingen til livrente garanteret, så opsparingen kommer til udbetaling til de efterladte, hvis medlemmet dør inden pensionsalderen. Ved pensionering garanteres, at livrenten altid udbetales i mindst 10 år. Hvis medlemmet dør i løbet af de 10 år, udbetales resten til de efterladte.   I opsparingsperioden investeres den livsvarige alderspension i et markedsrentemiljø, så risikoen i investeringerne aftrappes med alderen. Efter pensionering fortsætter opsparingen på markedsrente, men udbetalingerne udjævnes, så pensionens købekraft bliver stabil.

Læs hele analysen her