PensionDanmark Sundhedsordning i kraftig vækst

Stadig flere kan via deres pensionsordning få behandlet problemer med bevægeapparatet, der stammer fra arbejdet. ca. 200.000 medlemmer har nu adgang til PensionDanmark Sundhedsordning.

Der er stadig flere medlemmer af PensionDanmark, som frit kan få knækket ryggen hos kiropraktoren eller få behandling for smerter i nakken i nakken hos massøren, hvis deres problemer stammer fra arbejdet. Antallet af medlemmer med adgang til PensionDanmark Sundhedsordning som del af deres pensionsordning har passeret 200.000.

- Et godt helbred er vigtigt for den enkelte. Men det er også en gevinst for virksomhederne og for samfundet som helhed. Derfor er vi glade for, at overenskomstparterne har valgt, at så mange områder skal have PensionDanmark Sundhedsordning, som netop kan forebygge skader i tide, siger adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark.

Mange behandlinger, stor tilfredshed

De første godt 46.000 medlemmer fik adgang til sundhedsordningen i 2005. Siden har antallet af omfattede været støt voksende. I alt har de 37.000 medlemmer, der indtil videre har brugt ordningen, fået i alt 436.000 behandlinger. Af de behandlinger er 40 pct. foregået hos en kiropraktor, hver tredje hos en massør, hver fjerde hos fysioterapeuten og 6 pct. hos en zoneterapeut. Det er oftest rygproblemer, som sender medlemmerne til behandling.

Blandt brugerne er 93 pct. tilfredse eller meget tilfredse med behandlingsforløbet, og 99 pct. vil bruge sundhedsordningen igen, hvis de på ny får problemer.

Og sundhedsordningen kan være med til at reducere sygefraværet. For tre ud af fire af de medlemmer, som har været sygemeldt, mens de fik behandling, vurderer, at behandlingen har bragt dem hurtigere tilbage i job. Flere virksomheder oplever også, at sundhedsordningen får sygefraværet til at falde. Det gælder bl.a. tømrer- og snedkervirksomheden DEKO, hvor 200 medarbejdere er med i PensionDanmark Sundhedsordning.

- Vi kan se, at fraværet er faldende. Det skyldes, at vi har fokus på sundhed og så naturligvis også de forebyggende behandlinger i sundhedsordningen, siger HR-ansvarlig Jenny Andersen.

Enkel adgang til behandling

Når medlemmerne skal bruge PensionDanmark Sundhedsordning, kræver det ingen lægehenvisning. Der er heller ingen begrænsning i antallet af behandlinger, som foregår på 120 sundhedscentre fordelt over hele landet.

Udover adgang til fysisk behandling har medlemmer med PensionDanmark Sundhedsordning også mulighed for at få telefonrådgivning fra en krisepsykolog eller misbrugsrådgiver. Endelig kan medlemmerne få hjælp til at finde rundt i sundhedssystemet.

Opret sundhedsordning

For ansatte med pensionsordning i PensionDanmark er prisen for PensionDanmark Sundhedsordning kun 360 kr. pr. ansat om året.

For ansatte uden pensionsordning i PensionDanmark er prisen for PensionDanmark Sundhedsordning 459 kr. om året pr. ansat.