PensionDanmark 2010: Rekord i pensionsindbetalinger, højt afkast og lave omkostninger

Præmieindtægterne kom i 2010 op på 10,4 mia. kr. – det hidtil højeste niveau i PensionDanmark. Investeringsafkastet blev på 10,2 mia. kr. Det gav et typisk medlem en forrentning af opsparingen på 10,1 pct. efter skat. Omkostningerne til administration var 362 kr. pr. medlem, hvilket gør PensionDanmark til det mest omkostningseffektive pensionsselskab.

”Det har været et meget tilfredsstillende år for PensionDanmark. Vi har opnået et højt afkast på vores investeringer og fastholdt vores position som det mest omkostningseffektive pensionsselskab. Og medlemmerne har i de seneste fem år fået forrentet deres opsparing med 42 pct. efter skat,” siger adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark, i forbindelse med offentliggørelse af PensionDanmarks årsrapport 2010.

Afkast på 10,2 mia. kr. – omkostninger på 362 kr. pr. medlem

Det samlede investeringsafkast for PensionDanmark blev på 10,2 mia. kr. Medlemmerne fik et afkast før skat på mellem 9,8 pct. (medlemmer på 70 år og ældre) og 12,9 pct. (medlemmer under 41 år). Det typiske medlem fik et afkast på 10,1 pct. efter skat. Med administrationsomkostninger på 362 kr. pr. medlem fastholdt PensionDanmark sin position som det mest omkostningseffektive pensionsselskab.

Vækst i præmieindtægter og medlemmer

Præmieindtægterne for 2010 blev på 10,4 mia. kr., hvilket er en stigning på 0,1 mia. kr. i forhold til året før. Medlemstallet steg til 595.000 medlemmer – et plus på 18.000 medlemmer.

Ansvarlig investor: Investering i vedvarende energi og aktivt ejerskab

PensionDanmarks aftale med DONG Energy om købet af halvdelen af Nysted Havmøllepark for godt 700 mio. kr. blev det første eksempel på et samarbejde mellem en institutionel investor og en industriel partner om drift af vedvarende energianlæg. Det er forventningen, at aftalen om Nysted vil være et gennembrud for en række lignende aftaler i de kommende år.

PensionDanmark øgede sine investeringer i mindre og mellemstore danske virksomheder gennem nye tilsagn til Polaris og IndustriUdvikling. Selskabet foretog de første investeringer i Afrika og supplerede porteføljen af erhvervs- og boligejendomme med de første retail-ejendomme med købet af Magasin i Århus, Odense og Lyngby.

Siden 2008 har PensionDanmark været underskriver af FN’s Principper for Ansvarlige Investeringer (UN PRI). PensionDanmark har levet op til forpligtelserne som UN PRI-deltager gennem udøvelse af aktivt ejerskab i de virksomheder, hvor PensionDan-mark er aktionær. I 2010 var PensionDanmark i dialog med 507 virksomheder og noterede 227 konkrete forbedringer i virksomhedernes adfærd inden for sociale forhold, miljø og god selskabsledelse.

Digitalt samarbejde med det offentlige styrker medlemmernes rettigheder

Efter flere års forberedelser blev der i 2010 indgået en aftale med Sundhedsstyrelsen om regelmæssig samkøring af PensionDanmarks medlemsregister og Landspatientregistret til identifikation af medlemmer med ret til udbetaling af forsikringen ved kritisk sygdom på 100.000 kr. Det er en vigtig milepæl i PensionDanmarks strategi for øget digitalisering, der skal forbedre medlemsservicen og samtidig holde omkostningerne nede.

Vækst i forebyggelse

PensionDanmark Sundhedsordning omfattede ultimo 2010 133.000 medlemmer. Sundhedsordningen er et supplement til det offentlige sundhedsvæsen og skal fore-bygge, at arbejdsrelaterede skader i bevægeapparatet ikke forværres. I 2010 blev der foretaget 105.000 forebyggende behandlinger.

Hoved- og nøgletal

Mio. kr.

Ændring, pct

Præmier

Afkast af investeringsaktiver

Forsikringsydelser

Balance

Omkostningsprocent

2,2

2,1

Omkostning i kr. pr. forsikret

Antal medlemmer, ultimo

1) Afkasttilskrivning efter skat, pct.

10,1

12,4

1) Typisk medlem, opsparing til livsvarig alderspension.