PensionDanmark får Hjernesagens Ærespris 2011

Hjernesagen tildelte i dag sin Ærespris 2011 til PensionDanmark. Begrundelsen er, at PensionDanmark er det første pensionsselskab, som giver medlemmer med en kritisk sygdom et års frit medlemskab af en relevant patientforening – oveni den skattefri forsikring på 100.000 kr.

Over 600 medlemmer af PensionDanmark har de seneste to år fået hjælp af Hjernesagen. I sommeren 2009 indgik PensionDanmark et samarbejde med patientforeningerne - herunder Hjernesagen – rettet mod de medlemmer, der bliver ramt af en kritisk sygdom. I dag modtog PensionDanmark Hjernesagens Ærespris for ”et visionært samarbejde” og for at have ”vist vejen for andre pensionsselskaber”.

”Vi er meget stolte over og glade for den anerkendelse, Hjernesagen giver os med prisen. PensionDanmark ønsker at tage hånd om medlemmerne, når de kommer i en vanskelig situation. En vigtig del af den politik er at give medlemmer med en kritisk sygdom et års frit medlemskab af den relevante patientforening,” siger adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark.

Kritisk syg – forening hjælper

Siden samarbejdet med patientforeningerne begyndte i sommeren 2009 har 4.500 medlemmer, der har fået konstateret en kritisk sygdom, fundet støtte i et frit medlemskab af en relevant patientforening som Hjernesagen, Kræftens Bekæmpelse, Hjerte-, Sclerose- eller Parkinsonforeningen. Desuden har medlemmer, der tildeles førtidspension som følge af en lidelse i bevægeapparatet, siden sommeren 2010 fået et års frit medlemskab af Gigtforeningen.

”Patientforeningerne giver medlemmet den målrettede rådgivning om, hvordan man kommer på fode igen – både i familien og i forhold til jobbet. Hjernesagen gør her en helt fantastisk indsats for medlemmer, der fx har haft en blodprop i hjernen,” siger Torben Möger Pedersen.

Kritisk sygdom og patientforeningerne

Blandt PensionDanmarks 600.000 medlemmer får omkring 2.200 medlemmer hvert år konstateret en kritisk sygdom. Medlemmet får udbetalt et skattefrit beløb på 100.000 kr. og dertil et års frit medlemskab af den relevante patientforening. Fra august 2010 samkører PensionDanmark med Landspatientregisteret for at sikre medlemmer med en kritisk sygdom automatisk besked om deres forsikring i PensionDanmark.