PensionDanmark: Forsigtig strategi har givet højt afkast

PensionDanmarks investeringer har i de første tre kvartaler af 2011 givet medlemmerne gode afkast. Investeringsstrategien har vist sig særdeles robust i forhold til uroen på de finansielle markeder. I oktober og november er afkastet løftet yderligere og er nu på mellem 6 pct. og 9 pct. i de forskellige alderspuljer. Præmier, balance og medlemstal er i stabil vækst.

”Vi har som reaktion på den store usikkerhed om gælds- og bankkrisen i Europa i en længere periode haft en forsigtig investeringspolitik. En stor del af aktieinvesteringerne er flyttet til stabile aktier, vi har holdt os ude af sydeuropæiske statsobligationer og øget vores investeringer i aktiver med stabilt afkast som bl.a. ejendomme, havmølleparker, landbrugsjord og senest en aftale med Eksport Kredit Fonden om lån til finansiering af danske eksportordrer for 10 mia. kr. Det har været med til at sikre alle medlemsgrupper positive afkast,” siger adm. direktør Torben Möger Pedersen.

For medlemmer under 40 år er afkastet før skat forbedret fra 2,9 pct. ved kvartalets afslutning til godt 6 pct. opgjort medio november. For medlemmer på 65 år, der især har nydt godt af rentefaldet i løbet af året, er afkastet løftet fra 6,5 pct. ultimo 3. kvartal til nu 9 pct.

Fortsat vækst i præmier, balance og medlemstal

Præmierne voksede i de første tre kvartaler med 5 pct. til 7,8 mia. kr. sammenlignet med samme periode sidste år. Det samlede investeringsafkast blev på 4,1 mia. kr. Ydelser til medlemmerne blev på 1,4 mia. kr. – en stigning på knap 10 pct. som følge af vækst i antallet af pensionister. Balancen er siden årsskiftet vokset med 8,6 mia. kr. til nu 114,5 mia. kr. Antallet af medlemmer var ved kvartalets udgang på 612.000 personer – en stigning på 17.000 medlemmer siden årsskiftet. En del af medlemsfremgangen skyldes, at omkring 7.000 lærlinge siden april er blevet omfattet af pensionsordningens forsikringsdækninger.

Omkostningerne til administration blev holdt i ro og udgjorde i de første tre kvartaler 352 kr. pr. medlem, hvilket er 20 kr. mindre pr. medlem end for samme periode i 2010. Opgjort i pct. af præmierne var administrationsomkostningerne i perioden på 2,2 pct. mod 2,4 pct. i samme periode sidste år.

PensionDanmarks resultat før skat blev i perioden på 0,3 mia. kr.

Tabel 1. Hoved- og nøgletal, 3. kvartal 2011

1.-3. kvartal 2011  1.-3. kvartal 2010 2010
Præmier, mia. kr. 7,8 7,4 10,4
Investeringsafkast, mia. kr. 4,1 9,4 10,2
Udbetalinger (eksklusive overførsler), mia. kr. 1,4 1,3 1,7
Balance, mia. kr. (ultimo) 114,5 104,5 105,9
Afkast af investeringer før skat, pct.1 4,4 12,6 11,9
Afkast af investeringer efter skat, pct.1 3,7 10,7 10,1
Administrationsomkostninger kr. pr. medlem2 352 371 362
Administrationsomkostninger, pct. af præmier 2,2 2,4 2,2
Medlemstal (ultimo) 612.000 592.000 595.000

1) Det tilskrevne afkast for livsvarig alderspension dækker det typiske medlem.
2) Annualiseret.