PensionDanmark: Investeringsafkast i plus på trods af finanskrisen

PensionDanmark har haft et godt 1. halvår 2011 med vækst i præmier, balance og medlemstal. Medlemmerne har – trods uroen på de finansielle markeder – opnået et tilfredsstillende investeringsafkast, der ultimo august var på mellem 1,4 pct. og 4,1 pct. i de forskellige alderspuljer.

PensionDanmark i fortsat vækst

Præmierne steg med 6 pct. til 5,2 mia. kr. Det samlede investeringsafkast blev på 2 mia. kr. Administrationsomkostningerne er holdt i ro og udgjorde i 1. halvår 186 kr. pr. medlem. Balancen er vokset med 4,3 mia. kr. siden begyndelsen af året til nu godt 110 mia. kr., og antallet af medlemmer er steget med 14.000, så det samlede medlemstal nu er på 609.000.

PensionDanmarks resultat før skat blev på 0,2 mia. kr.

Finansiel uro kræver betydelig risikospredning

Siden halvårets afslutning har de finansielle markeder været præget af den europæiske gældskrise og af negative nøgletal, som tyder på en ny økonomisk afmatning i USA og Europa.

”Vi har fulgt en forsigtig investeringspolitik, så alle medlemsgrupper har opnået tilfredsstillende afkast. Samtidigt har vi gennem de seneste par år øget vores investeringer i aktiver med stabilt afkast som erhvervsejendomme, infrastruktur og vindmølleparkerne ved Nysted og Anholt. Det er også baggrunden for, at PensionDanmark i foråret blev kåret som Europas bedste pensionsinvestor i ejendomme og infrastruktur,” siger adm. direktør Torben Möger Pedersen.

Kursfaldene på de børsnoterede aktiemarkeder opvejes i betydeligt omfang af solide afkast på investeringerne i stats- og realkreditobligationer, unoterede aktier (private equity) og ejendomme. Dermed har alle alderspuljer fortsat positive afkast. For de yngre medlemmer under 41 år, hvor aktiekursfaldet vejer tungere end rentefaldet, er afkastet før skat faldet fra 2,3 pct. til 1,4 pct. opgjort ultimo august. For medlemmer på 65 år, hvor rentefaldet vejer tungere end aktiekursfaldet, er afkastet derimod steget fra 1,6 pct. til nu 4,1 pct.

Hoved- og nøgletal, 1. halvår 2011

1. halvår 2011 1. halvår 2010 2010
Præmier, mia. kr. 5,2 4,9 10,4
Investeringsafkast, mia. kr. 2,0 6,5 10,2
Udbetalinger (eksklusive overførsler), mia. kr. 0,9 0,9 1,7
Balance, ultimo 110,3 98,4 105,9
Afkast af investeringer før skat, pct. (1) 2,0 7,5 11,9
Afkast af investeringer efter skat, pct. (1) 1,7 6,4 10,1
Administrationsomkostninger, kr. pr. medlem 186 187 362
Administrationsomkostninger, pct. af præmier 2,4 2,4 2,2

1) Det tilskrevne afkast for livsvarig alderspension dækker det typiske medlem.