PensionDanmark kåret som bedste investor i Europa

PensionDanmark vandt i går aftes i Amsterdam prisen som årets bedste europæiske investor 2011 i ejendomme og infrastruktur. De direkte investeringer i Nysted og Anholt Havmøllepark for samlet 4,5 mia. kr. blev udslagsgivende.

PensionDanmark er kåret som den bedste europæiske investor i ejendomme og infrastruktur. Prisen blev overrakt i går sen aften i Amsterdam på ”IP Real Estate Investor Forum & Awards 2011” med deltagelse af de største institutionelle investorer fra bl.a. Tyskland, Storbritannien og Sverige.

PensionDanmark blev samtidigt vinder af kategorierne ”Bedste bæredygtige investering”, ”Mest innovative investering”, ”Bedste europæiske storinvestor” og ”Bedste nordiske investor”.

”Det er en anerkendelse af den strategi, det team og den ekspertise, vi har stræbt efter at få bygget op på området for investeringer i ejendomme og infrastruktur de seneste to år. Det store konkrete gennembrud oplevede vi med investeringerne på samlet 4,5 mia. kr. i Nysted og Anholt Havmøllepark,” siger adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark.

Ultimo 2010 købte PensionDanmark halvdelen af Nysted Havmøllepark for 0,7 mia. kr., og i marts i år investerede selskabet 3,8 mia. kr. i Anholt Havmøllepark, der bliver verdens største, når den står klar i 2013.

”Investeringerne i vindenergi giver rigtig god mening ud fra et investeringsmæssigt synspunkt. De har et stabilt og forudsigeligt afkast, så vores medlemmer kan forvente et afkast på deres grønne investeringer pænt over det, der er udsigt til i dagens obligationsmarked,” siger Torben Möger Pedersen.