PensionDanmark: Vækst i pensionsindbetalingerne i 1. kvt. 2011

PensionDanmark oplevede en stigning på 6 pct. i pensionsindbetalinger i 1. kvt. 2011. Derimod blev investeringsafkastet bl.a. præget af stigende renter og blev samlet på -0,6 mia. kr. Siden kvartalets afslutning er investeringsresultatet efter skat løftet til et plus på 1,7 pct. for medlemmer under 41 år og 0,8 pct. for medlemmer på 70 år.

”Selvom vi ikke kan forvente tocifrede afkast som i 2009 og 2010, så forventer vi fortsat en god forrentning af medlemmernes opsparing også i 2011. Første kvartals investeringsafkast har været præget af bl.a. den europæiske gældskrise, men siden kvartalets afslutning er afkastet vendt til et plus,” siger adm. direktør Torben Möger Pedersen.

Medlemmerne fik i 1. kvt. 2011 et investeringsafkast efter skat på mellem -0,2 pct. (medlemmer under 41 år) og -0,9 pct. (medlemmer på 70 år). Siden kvartalets afslutning er investeringsresultatet efter skat forbedret og udgjorde medio maj mellem 1,7 pct. (medlemmer under 41 år) og 0,8 pct. (medlemmer på 70 år).

I 2009 og 2010 fik et typisk medlem under 41 år en forrentning på henholdsvis 12,4 og 10,9 pct. efter skat.

Stigende indbetalinger og udbetalinger

Medlemmerne fik i 1. kvt. 2011 udbetalt 0,5 mia. kr. i forsikringsydelser i forbindelse med alderspensionering, førtidspensionering, kritisk sygdom og udbetaling til de efterladte ved dødsfald. Det er en stigning på 12 pct. sammenlignet med samme periode i 2010, hvilket primært skyldes en vækst på 14 pct. i de løbende pensionsydelser til medlemmerne.

”Det er positivt, at de udbetalte pensioner stiger, for det er jo det, vi er her for – at sikre medlemmerne en tryg alderdom,” siger Torben Möger Pedersen.

Fald i omkostninger til administration

Balancen var ved udgangen af 1. kvt. 2011 på knap 105,6 mia. kr. Sammenlignet med ét år tidligere er balancen øget med 11,5 mia. kr. svarende til 12 pct.

Administrationsomkostningerne var i 1. kvt. 2011 på 368 kr. pr. medlem (helårsniveau), hvilket var 7 pct. lavere end i samme periode i 2010.

Hoved- og nøgletal

Mio. kr. 1. kvt. 2011  1. kvt. 2010  Ændring, pct
Præmier    2.490  2.345  6,2
Investeringsafkast efter skat  -558  3.382  -