Tømrer Tomas Aune bliver PensionDanmarks medlem nummer 600.000

PensionDanmark er vokset fra godt 400.000 medlemmer i år 2000 til 600.000 medlemmer i 2011. Det er godt nyt, fordi mange medlemmer giver lave omkostninger til administration. Og det sikrer medlemmerne mere i pension. Bl.a. tømrer Tomas Aune.

Den 20-årige tømrer Tomas Aune blev medlem nummer 600.000 i PensionDanmark. Han er nystartet i jobbet hos HM Gruppen A/S i Holbæk og har netop modtaget sin første lønseddel. Her kan Tomas se, at han får indbetalt 12 pct. af lønnen til sin pensionsordning i PensionDanmark. Den er en del af overenskomsten mellem Dansk Byggeri og 3F’s Byggegruppe.

Pensionsordningen indeholder både en opsparing og forsikringer, der sikrer medlemmerne, hvis de kommer på førtidspension, får en kritisk sygdom eller dør. Tomas Aunes pensionsordning indeholder også en sundhedsordning.

Tomas er glad for at være kommet i gang med pensionsopsparingen, og han er overrasket over, hvor meget pensionsordningen indeholder.

”Man er jo rigtig godt sikret, ikke kun når man bliver pensionist, men også mens man er på arbejde. Det giver en god tryghed,” siger Tomas Aune.

Mest glad for sundhedsordning

Han er særligt glad for sundhedsordningen. Den giver adgang til gratis forebyggende behandlinger, hvis man har problemer i led, muskler og sener. Behandlingen foregår på et af PensionDanmarks 120 lokale sundhedscentre, der er bemandet med fysioterapeuter, kiropraktorer og massører.

”Det lyder rigtig godt, at jeg kan få hjælp med det samme, hvis jeg får problemer med ryggen eller noget i den stil. Det er helt klart noget, jeg vil bruge, hvis jeg får behov for det,” siger Tomas Aune.

Lave omkostninger – mere i pension

Med Tomas Aune som medlem nummer 600.000 rundede PensionDanmark et skarpt hjørne. Selskabet har haft vokseværk siden etableringen i starten af 1990’erne. Væksten skyldes, at stadig flere brancheområder har placeret deres pensionsordning i PensionDanmark, og at overenskomstparterne i de seneste år har lempet vilkårene for at komme med i pensionsordningen. I dag er der i de fleste overenskomster pensionsbidrag fra enten første ansættelsesdag eller efter få måneders beskæftigelse.

”Mange medlemmer medvirker til, at vi kan holde omkostningerne til administration nede. I år betaler et medlem 396 kr. i administrationsbidrag. Det er blandt de laveste i branchen, og det betyder at Tomas og de øvrige medlemmer får mere ind på pensionskontoen,” siger adm. di-rektør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark.