10,5 mia. kr. i afkast til medlemmerne i 2011

På trods af et turbulent år på finansmarkederne opnåede PensionDanmark i 2011 et samlet investeringsafkast på 10,5 mia. kr. PensionDanmarks 65-årige fik forrentet pensionsopsparingen med 11,7 pct. før skat, og medlemmer under 41 år fik en forrentning på 8,2 pct. Et typisk medlem fik dermed et investeringsafkast på godt 24.000 kr. sat ind på pensionskontoen for 2011.

”Det har været et meget udfordrende år at investere i, så derfor er vi særdeles tilfredse med et investeringsafkast på 10,5 mia. kr. for 2011. Vores medlemmers opsparing er på markedsrente, så afkastet går direkte videre til deres konto,” siger adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark.

Medlemmerne fik afkast på mellem 8,2 og 11,7 pct.

PensionDanmarks investeringer er inddelt i alderspuljer med aftagende risikoprofil frem mod pensionsalderen. De 65-årige opnår i 2011 en forrentning på 11,7 pct., de 50-årige opnår en forrentning på 9,6 pct., og de yngre medlemmer under 41 år opnår en forrentning på 8,2 pct. før skat.

Afkastet er især positivt påvirket af årets betydelige rentefald. PensionDanmarks beholdning af danske stats-, realkredit- og indeksobligationer har givet et højt afkast, hvilket er suppleret med især positive afkast for beholdningen af stabile aktier, unoterede aktier samt ejendomme.

”Vi fik i god tid nedtonet risikoprofilen i vores portefølje. Samtidig er det lykkedes at øge investeringerne inden for bl.a. ejendomme og alternativer som eksportkreditter og havmølleparker, der giver stabile afkast over en lang tidshorisont. Samlet har det vist sig at være den rette investeringsstrategi i 2011,” siger adm. direktør Torben Möger Pedersen.

45 pct. i rentetilskrivning de seneste fem år

PensionDanmarks investeringer har over de seneste fem år givet medlemmerne en markant rentetilskrivning. Fra 2007 til 2011 har de yngre medlemmer under 41 år opnået en rentetilskrivning på 45 pct. efter skat, mens et 65-årigt medlem har opnået en rentetilskrivning på godt 46 pct. efter skat.

De seneste fem års rentetilskrivning på medlemmernes konti (efter skat)

Under 41 år 6,0 2,5 12,4 11,0 7,0 45,0
65 år 6,0 2,5 12,4 8,9 9,9 46,3
  2007 2008 2009 2010 2011 Akk. rentetilskrivning 2007-2011

2012 bliver endnu et vanskeligt år på de finansielle markeder

Det er forventningen, at 2012 også vil være præget af den usikre situation i specielt Europa.

”Vi vil fortsætte med at ekspandere inden for ejendomme og alternative investeringer – gerne i offentlig-private-partnerskaber (OPP) - i de kommende år. Herudover bevarer vi en forsigtig risikoprofil i et fortsat meget vanskeligt investeringsmiljø,” siger adm. direktør Torben Möger Pedersen.