Morningstar: PensionDanmark i top på afkastet for 2011

PensionDanmark topper listen over pensionsselskabernes afkast i 2011. Det fremgår af en ny analyse fra Morningstar, der sammenligner afkastet på markedsrenteprodukterne i de danske pensionsselskaber.

En sammenligning af afkastene på de danske pensionsselskabers markedsrenteprodukter fra det globale ratingbureau Morningstar viser, at PensionDanmarks forskellige alderspuljer fik markedets højeste afkast i 2011. Det gælder uanset, hvilken risikoprofiler Morningstar sammenligner.

Afkastet i markedsrenteprodukter - som også betegnes livscyklusprodukter, fordi investeringsrisikoen aftrappes med alderen - går direkte videre til  kundernes opsparingskonti.

I analysen skriver Morningsstar, at ”investeringsstrategien hos PensionDanmark i høj grad bar frugt i sidste års turbulente marked”. Og det er der en god forklaring på:

”Vores afkast i 2011 er især positivt påvirket af årets betydelige rentefald, vores anvendelse af renteswaps, og af at vi allerede i 2010 fik reduceretrisikoprofilen i vores portefølje gennem en omlægning af aktieporteføljen til i høj grad at bestå af aktier i stabile virksomheder. Vores udbygning af investeringerne i. ejendomme og andre alternativer som eksportkreditter og havmølleparker, der giver stabile afkast over en lang tidshorisont, har også løftet afkastet,” siger adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark.