Nu går byggeriet af Anholt Havmøllepark i gang

I dag blev første spadestik taget til Anholt Havmøllepark, som PensionDanmark har investeret 3,8 mia. kr. i. Investeringen giver ikke bare medlemmerne et stabilt afkast, men vil også give et stort bidrag til den grønne omstilling af Danmarks energiproduktion.

Byggeriet af Danmarks største havmøllepark er i gang. Første spadestik til Anholt Havmøllepark, som PensionDanmark med en investering på 3,8 mia. kr. er medinvestor i, blev taget i dag.

Investeringen i havmølleparken vil først og fremmest sikre PensionDanmarks medlemmer et stabilt afkast år efter år. Det er ikke mindst væsentligt i en tid med stor uro på de finansielle markeder.

”Vi forventer, at investeringen i Anholt Havmøllepark vil give medlemmerne et afkast pænt over obligationsrenten. Og da det samtidigt bidrager til den helt nødvendige omstilling til vedvarende energi, så kan det kun betegnes som en vind-vind-situation,” siger adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark, der i dag deltog i første spadestik til Anholt Havmøllepark.

PensionDanmark er klar til mere

I september 2010 investerede PensionDanmark for første gang i vedvarende energi i Danmark. Det skete med en investering på 700 mio. kr. i Nysted Havmøllepark. I marts sidste år foretog PensionDanmark så sin til dato største investering i vedvarende energi på 3,8 mia. kr. i havmølleparken ved Anholt.

Udover et stabilt afkast bidrager PensionDanmarks investeringer dermed også til den grønne omstilling af dansk energiproduktion.

”Vi er herhjemme i gang med en helt nødvendig omstilling til vedvarende energi. For at det kan lade sig gøre, kræver det kapital i stor skala. De næste fem år er vi klar til at investere yderligere op mod 10 mia. kr. i vedvarende energi,” siger Torben Möger Pedersen og tilføjer, at investeringen i Anholt Havmøllepark desuden er med til at skabe 8.000 nye job.

Fakta om Anholt Havmøllepark

Anholt Havmøllepark vil bestå af 111 vindmøller med en samlet kapacitet på 400 MW. Parken bliver dermed Danmarks største havmøllepark. Parken vil kunne dække 400.000 husstandes årlige forbrug med CO2-fri elektricitet. Parken, der kommer til at strække sig over 88 km2, vil være i drift inden udgangen af 2012, og hele parken vil være idriftsat ved udgangen af 2013. De 111 vindmøller får en højde på 141,6 meter.

PensionDanmark har indgået aftalen med Dong Energy i et konsortium med pensionsselskabet PKA. Den indebærer, at de to pensionsselskaber vil eje 50 pct. af havmølleparken. PensionDanmark er lead investor med en ejerandel på 30 pct., mens PKA har en ejerandel på 20 pct.