PensionDanmark i strategisk samarbejde med Haldor Topsøe

PensionDanmark og to andre pensionsselskaber går nu sammen med Haldor Topsøe om investering i energi- og gødningsfabrikker.

PensionDanmark har afgivet et investeringstilsagn på 360 mio. kr. til en ny investeringsfond med Maj Invest som forvalter. Fonden vil investere i energi- og gødningsfabrikker, hvor Haldor Topsøe ligeledes er medinvestor og samtidig leverandør af teknologi. Udover PensionDanmark er de øvrige investorer i fonden PKA og PBU. Det samlede investeringstilsagn til fonden udgør 1 mia. kr. Fondens navn er The Energy and Fertilizer Fund.

Haldor Topsøe har på verdensplan en ledende position som leverandør og rådgiver for den petrokemiske industri og leverer udstyr og licenser til mere end halvdelen af verdens gødningsfabrikker.

”Baggrunden for den nye fond er, at det er meget kapitalkrævende at opføre denne type anlæg. Trods knap kapacitet og gode investeringsmuligheder er banksektoren blevet meget tilbageholdende med at stille langsigtet projektfinansiering til rådighed. For investorer, som kan stille langsigtet kapital til rådighed, er der derfor opstået gode investeringsmuligheder,” siger adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark.

For Haldor Topsøe har partnerskabet med de tre pensionsselskaber endvidere den fordel, at man står stærkere i konkurrencen med andre leverandører, som kun i mindre omfang har mulighed for at tilbyde medfinansiering af nye anlæg.

Investeringerne vil hovedsageligt blive foretaget i udviklingslande, hvor der i fremtiden forventes et stærkt stigende behov for gødning. Det skyldes bl.a. klimatiske problemer som oversvømmelse og tørke samt befolkningstilvækst og øget købekraft og den heraf afledte øgede efterspørgsel efter fødevarer.

Udover fonden og Haldor Topsøe vil investorkredsen typisk bestå af lokale investorer. Desuden er der modtaget en hensigtserklæring fra Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU), som ligeledes forventes at medinvestere i anlæggene i det omfang, det ligger inden for dens formålsparagraf.

”Vores nye samarbejde med Haldor Topsøe ligger i forlængelse af PensionDanmarks joint ventures med bl.a. DONG Energy om vindmølleparker og vores samarbejde med Eksport Kredit Fonden (EKF) om at stille eksportlån til rådighed for danske virksomheder,” siger adm. direktør Torben Möger Pedersen.

”Vi kan på samme tid få et attraktivt afkast af vores investeringer og styrke danske virksomheders konkurrenceevne ved at stille finansiering til rådighed, som deres udenlandske konkurrenter ikke har, og dermed skabe vækst og beskæftigelse i Danmark.”

PensionDanmark blev i sidste uge kåret som Europas bedste pensionsselskab netop med henvisning til PensionDanmarks nyskabende investeringer inden for infrastruktur, projektfinansiering og energirigtige ejendomme.