Færre ufaglærte og faglærte ryger på førtidspension

På få år er risikoen for førtidspension for et medlem af PensionDanmark faldet kraftigt, viser ny analyse.

På mindre end 10 år er risikoen for, at et PensionDanmark-medlem over 40 år ender på førtidspension, næsten blevet halveret. Således konkluderer en ny analyse fra PensionDanmark, at risikoen for førtidspension for over 40-årige er faldet fra 8 til i dag 5 ud af 1.000 medlemmer. Med udgangspunkt i Finansministeriets regnemetoder svarer det endvidere til en offentlig besparelse på op mod 150 millioner kroner alene i 2012.

”Det er en glædelig udvikling, at de faglærte og ufaglærte også oplever færre førtidspensioneringer. Det er en entydig fordel for alle, at flere fastholder tilknytningen til arbejdsmarkedet,” siger direktør Jens-Christian Stougaard, PensionDanmark.

For personer under 40 år er risikoen for førtidspension også stærkt aftagende.

I 2004 fik 1.300 medlemmer tilkendt førtidspension, hvilket det seneste år er faldet til 800 medlemmer.

Flere årsager er i spil til at forklare de færre førtidspensionister. Fra politisk side er der blevet gennemført en række reformer af førtidspensionsområdet. I samme periode har PensionDanmark indført tilbud til medlemmerne om hurtig diagnosticering samt introduceret en sundhedsordning, som giver medlemmer mulighed for at få forskellige behandlinger i forbindelse med skader. Sundhedsordningen har sænket det langvarige sygefravær, som typisk går forud for førtidspensionering.

”Skader i bevægeapparatet tegner sig for godt 40 pct. af nye førtidspensioner blandt PensionDanmarks medlemmer, og en forebyggende indsats over for netop fysiske slidskader ser ud til at være effektivt. Derfor vil det generelt være oplagt at prioritere forebyggelse og hurtig udredning af bevægeapparatskader – ligesom man med den seneste førtidspensionsreform havde fokus på at sætte ind overfor psykiske lidelser,” siger Jens-Christian Stougaard.