FN Byen indvies i dag

I dag indvies FN Byen i København, som PensionDanmark er medejer af.

Dronning Margrethe, FN’s generalsekretær Ban Ki-moon, statsminister Helle Thorning-Schmidt og Københavns overborgmester Frank Jensen er blandt deltagerne, når FN Byen i København i dag officielt bliver indviet. PensionDanmarks medlemmer er medejere af det stjerneformede byggeri, som kommer til at huse 1.500 FN-ansatte.

”I dag er den officielle festdag med indvielse af FN Byen. Men vi kan som medejere af bygningen glæde os hver eneste dag mange år frem, da lejeindtægterne vil sikre medlemmerne et godt afkast – herunder de håndværkere, der har virkeliggjort FN Byen,” siger adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark.

Afkastet fra investeringen kommer via lejeindtægter fra den danske stat, som udlejer bygningen til FN.

FN Byen bliver en af Nordens mest energieffektive bygninger med bl.a. 1.400 solcellepaneler på taget. Det sikrede sidste år byggeriet den prestigefulde pris GreenBuilding Award, som uddeles af EU-Kommissionen.

”De FN-ansatte flytter ind i et enestående bæredygtigt byggeri af høj arkitektonisk og byggeteknisk standard. Samtidig bliver FN Byen et internationalt trækplaster, der vil bidrage til at øge aktiviteten i Danmark,” siger Torben Möger Pedersen.

Fakta om FN Byen
Beliggenhed: Egen ø ved Marmormolen i København
Areal: 45.000 m2 samt 6.000 m2 kælder
Ejere: PensionDanmark (45,75 pct.), ATP (45,75 pct.) og By & Havn (8,5 pct.)
Lejer: Den danske stat med et antal FN-organisationer som brugere