Interessen for pension stiger markant

På bare et år er antallet af PensionDanmark-medlemmer, der tjekker deres pension på nettet, steget med 53 pct. Pensionsinteressen er stor, når bare stoffet er nemt at gå til, forklarer PensionDanmark.

I PensionDanmark skal medlemmerne ikke længere finde gamle papirer frem for at få styr på pensionen. I stedet kan den tjekkes hurtigt på nettet eller app. Og det får nu markant flere til at følge med i deres pension. Det viser nye tal fra PensionDanmark.

På bare et år er antallet af unikke medlemmer, som tjekker deres pensionsordning på nettet, steget med 53 pct. Fra 82.672 i 1. halvår 2012 til 126.242 i 1. halvår 2013. Tallet for hele 2012 er 158.270.

”Vi oplever, at det er lidt af en skrøne, at danskerne ikke gider interessere sig for deres pensionsordning. Med en enkel og personlig kommunikation og med brug af de digitale platforme har vi løftet interessen hos medlemmerne markant. Det er godt nyt, for det er en god idé at bruge fem minutter på sin pension af og til,” siger direktør Flemming Tovdal Schmidt, PensionDanmark.

Der er også sket en stigning i antallet af medlemmer, der tilpasser deres pensions-ordning på nettet, så den bedre matcher medlemmernes aktuelle behov. F.eks. ju-sterer flere medlemmer nu deres forsikringer, og flere skifter også pensionsarvinger.

Ifølge Flemming Tovdal Schmidt skyldes den stigende pensionsinteresse primært, at PensionDanmark har gjort pension lettere tilgængeligt for medlemmerne.

"Vi bestræber os på at være til stede på de platforme, hvor medlemmerne er som f.eks. app. Samtidig gør vi meget ud af at kommunikere i et sprog, der er til at forstå. Og udviklingen viser, at når pensionen på den måde er nem at gå til, så følger medlemmerne gerne med i deres ordning," siger Flemming Tovdal Schmidt.

Udover app nævner han den såkaldte rådgivningsmail som eksempel på, hvordan PensionDanmark gør pensionen lettere tilgængeligt. Med den kan medlemmerne få korte pensionsråd på mail fire gange om året, der er målrettet det enkelte medlems behov. Over 110.000 medlemmer har foreløbig tilmeldt sig rådgivningsmailen.