Kortuddannede trækker sig senere tilbage

Flere og flere håndværkere, chauffører og andre med en kortere uddannelse bliver længere på arbejdsmarkedet, efter de er fyldt 60 år, viser ny analyse fra PensionDanmark. Det styrker samfundsøkonomien med en halv mia. kr. om året.

På få år har kortuddannede udskudt deres tilbagetrækning fra arbejdslivet med knap et halvt år. Det konkluderer PensionDanmark i en analyse, der bliver offentliggjort i dag. Udviklingen kan årligt forbedre de offentlige finanser med op mod en halv mia. kr. og styrker pensionisternes privatøkonomi med tusindvis af kroner.

”Udviklingen understreger, at medlemmerne i PensionDanmark yder deres bidrag til at styrke dansk økonomi. Arbejdsmarkedspensionerne er her en vigtig del af løsningen, hvor pensionisterne løbende får et bredere forsørgelsesgrundlag og finansierer mere af deres alderdom,” siger direktør i PensionDanmark, Jens-Christian Stougaard.

Af analysen fremgår det, at 13 pct. af de PensionDanmark-medlemmer, der fyldte 65 i 2005, var i arbejde. Syv år efter er andelen halvanden gang større, idet 20 pct. af årgangen, der fyldte 65 i 2012, stadig var i arbejde. Samlet har de kortuddannede i gennemsnit udskudt deres exit fra arbejdsmarkedet med fem måneder i perioden.

Samfundets gevinst som følge af flere skatteindtægter og sparede udgifter til efterløn mv. er markant. Samtidig er den personlige gevinst ved at arbejde knap et halvt år mere op mod 50.000 kr. netto her og nu. Senere bidrager længere tid i job til, at arbejdsmarkedspensionen bliver løftet med omkring 1.000 kr. om året netto - eller hvad der svarer til ekstra forbrugsmuligheder på tæt på en pct. for pensionisten.

”Arbejdsmarkedspensionen bidrager stadig mere til pensionisternes alderdom. Når medlemmerne i dag arbejder længere tid, styrker det også deres økonomi som pensionister. De sparer yderligere op, og vi kan forrente opsparingen i længere tid. Hermed nærmer vi os hurtigere målet om at sikre medlemmerne mod en større indkomstnedgang, når de skal nyde deres otium,” siger Jens-Christian Stougaard.