Byggeriet af nyt Nordea-domicil skudt i gang

I dag blev der taget første spadestik til Nordea Danmarks nye domicil i Ørestaden. PensionDanmark er sammen med to andre pensionsselskaber bygherre og medejer af byggeriet.

I dag blev første spadestik taget på Nordea Bank Danmarks nye domicil i Ørestaden i København, som PensionDanmark sammen med Nordea Liv & Pension og Lægernes Pensionskasse har investeret i alt 1,3 mia. kr. i.

Udover Nordea-domicilet har PensionDanmark i øjeblikket domicilbyggerier i gang for Alfa Laval i Aalborg og NCC i Gladsaxe. Til sommer begynder PensionDanmark opførelsen af nye domiciler for MT Højgaard i Søborg og Semco Maritime i Esbjerg.

"Det er interessant for os at investere i domicilbyggerier, hvis de har en god beliggenhed, en energieffektiv profil og en solid lejer på en lang lejekontrakt. Disse betingelser opfylder det kommende domicil for Nordea Bank Danmark til fulde, og derfor vil investeringen give medlemmerne et godt, stabilt og langsigtet afkast," siger adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark, der i dag tog første spadestik sammen med bl.a. overborgmester Frank Jensen, Københavns Kommune, og medlem af koncerndirektionen i Nordea, Peter Nyegaard.

Domicilet bliver på i alt 46.600 m2 med 14.300 m2 kælder og vil blive certificeret efter LEED Platinum. De godt 2.000 medarbejdere forventes at kunne flytte ind i 1. halvår 2017.

Fakta om investeringen:

Investorer: PensionDanmark, Nordea Liv & Pension og Lægernes Pensionskasse

Samlet investering: ca. 1,3 mia. kr.

Areal: 46.600 m2 + 14.300 m2 kælder

Lejer: Nordea Bank Danmark

Totalentreprenør: MT Højgaard

Arkitekt: Henning Larsen Architects