FN Byen modtager fornemt miljøstempel

FN Byen i København, som PensionDanmark er medejer af, har netop fået internationalt anerkendt miljøcertificering.

Et fornemt miljøstempel er sat på FN Byen på Marmormolen i København. Det stjerneformede byggeri, der har PensionDanmark som medejer, har netop modtaget den internationalt anerkendte LEED® Platinum-certificering.

Bygningen får certificeringen for sin bæredygtighed og energieffektivitet, der skyldes en række markante grønne tiltag anvendt i forbindelse med byggeriet. Blandt disse er solcelleanlæg på taget, køling via havvand og en højisoleret facade med anvendelse af superlavenergiglas.

FN Byen er det største danske erhvervsbyggeri, der har modtaget certificeringen, og blandt de første LEED Platinum-certificerede byggerier i Norden efter den skærpede revision af systemet, LEED 2009.

Det i alt 52.000 m2 store byggeri ejes af konsortiet Harbour P/S, der består af PensionDanmark og ATP (hver 45,75 pct.) samt By & Havn (8,5 pct.). FN Byen er udlejet til den danske stat med otte FN-organisationer som brugere. Bygningen er opført i to etaper, og anden etape, der netop er overdraget, kan nu tages i brug.

FN Byen er en af flere af PensionDanmarks erhvervsejendomme med energicertificering: Ejendommen i Gladsaxe, der huser ingeniørfirmaet MOE, fik sølv i den danske DGNB-certificeringsordning for bæredygtige byggerier i december sidste år. Samme certificering opnår MT Højgaards kommende kontorejendom i Søborg samt Gladsaxe Company House, som bliver NCC’s nye hovedsæde.

Om LEED®
LEED® er et internationalt anerkendt certificeringssystem, som er udviklet af United States Green Building Council for at kunne definere og fremme udviklingen af grønne og bæredygtige byggerier. LEED har været anvendt siden 1998 i forbindelse med byggerier, renoveringer, bydelsudviklinger m.m. i 147 lande i verden.

Om DGNB-certificeringen
Den danske DGNB-certificeringsordning blev lanceret i 2012 og administreres af Green Building Council Denmark. Certifikaterne tildeles i kategorierne guld, sølv eller bronze, afhængig af i hvor høj grad den enkelte ejendom lever op til de DGNB-påkrævede standarder inden for bl.a. miljø, økonomi og social kvalitet.