PensionDanmark: Aktier, infrastruktur og ejendomme sikrer afkast på 9,1 mia. kr. i 2013

Aktieafkast på over 20 pct. og afkast på 9 pct. for vindmøller og 7 pct. for ejendomme giver PensionDanmark et samlet afkast på 9,1 mia. kr. i 2013. De seneste fem år har et typisk medlem fået forrentet sin opsparing med 54 pct. efter skat.

“Vores mål er at sikre medlemmerne gode, stabile afkast år efter år. I 2013 var det aktierne, som gav det største bidrag til afkastet. Vores investeringer i infrastruktur og ejendomme er den stabile sokkel i porteføljen, der giver positive afkast også i de år, hvor aktiemarkederne klarer sig mindre godt. Vi har nu i fem år i træk leveret afkast mellem 8 og 17 pct. Det er meget tilfredsstillende,” siger adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark.

PensionDanmark har som målsætning, at 20 pct. af formuen skal være investeret i infrastruktur og ejendomme. Investeringerne i infrastruktur er det seneste år udbygget med nye investeringer i britiske vindmølleparker, et biomassefyret kraftværk i England og gasinfrastruktur i Holland. Til ejendomsporteføljen er føjet investeringer i bl.a. Magasin i København, FN-Byen, domicilbyggerier for MT Højgaard og NCC samt boligbyggerier i Aarhus, Vejle og København.

PensionDanmark havde ved udgangen af 2013 642.000 medlemmer, hvilket var en stigning på knap 9.000 personer i forhold til 2012. Medlemmernes indbetalinger blev på 10,7 mia. kr. i 2013, mens udbetalingerne blev på 4,7 mia. kr. Samlet set voksede balancen i 2013 med over 13 mia. kr. til 152 mia. kr.

Hoved- og nøgletal 2013

Indbetalinger, mio. kr.

Afkast af investeringsaktiver, mio. kr.

Udbetalinger, mio. kr.

Balance, mio. kr.

Omkostningsprocent

2,5