PensionDanmark får investeringsafkast på 13,7 mia. kr.

PensionDanmark opnåede et investeringsafkast på 13,7 mia. kr. før skat i årets første ni måneder. Indbetalingerne steg med 23 pct. til 10 mia. kr., og balancen nåede 170 mia. kr.

I de første tre kvartaler af 2014 fik PensionDanmark et investeringsafkast på 13,7 mia. kr. før skat. Det svarer til, at medlemmerne fik forrentet deres opsparing med mellem 8,9 pct. (alder 40) og 9,2 pct. (alder 65) før skat. Siden kvartalsskiftet er afkastet vokset til mellem 10 pct. og 10,2 pct.

Indbetalingerne blev på 9,8 mia. kr. i årets første ni måneder. Det er en stigning på 23 pct., som især skyldes vækst i overførsler fra andre pensionsordninger. Udbetalingerne blev på 3,7 mia. kr., mens balancen nåede 170 mia. kr.

”Vi er meget tilfredse med årets foreløbige resultater, som ikke er en enlig svale. I en årrække er det lykkes os at sikre medlemmerne gode stabile afkast. Det skyldes især en aktiv styring af aktie- og renterisiko kombineret med, at vores investeringer i stabile alternativer som ejendomme og infrastruktur leverer solide bidrag til det samlede afkast,” siger adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark.

Hoved- og nøgletal 1.-3. kvt. 2014 1.-3 kvt. 2013 Ændring i pct.
Indbetalinger, mio. kr. 9.752 7.921 23 pct.
Afkast af investeringsaktiver, før skat, mio. kr. 13.710 4.828 184 pct.
Udbetalinger, mio. kr. 3.653 3.503 4 pct.
Balance, mio. kr. 169.990 146.151 16 pct.
Omkostningsprocent 2,0 2,5 -20 pct.
Omkostning i kr. pr. forsikret 280 285 -2 pct.
Antal medlemmer, ultimo 660.075 642.487 3 pct.
Afkast før skat, pct. alder 40 8,9 5,6 59 pct.
Afkast før skat, pct. alder 65 9,2 1,5 513 pct.