PensionDanmark fik afkast på 4,2 mia. kr. i 1. kvartal

I 1. kvartal opnåede PensionDanmark et investeringsafkast på 4,2 mia. kr. Indbetalingerne på 3,7 mia. kr. steg kraftigt i årets første kvartal, og balancen rundede dermed 157 mia. kr.

I årets første tre måneder blev PensionDanmarks investeringsafkast på 4,2 mia. kr. før skat. Det svarer til, at medlemmerne fik forrentet deres opsparing med mellem 2,6 pct. (alder 40) og 3 pct. (alder 65) før skat. Afkastet før skat er siden kvartalsskiftet steget til nu at være mellem 4,2 pct. (alder 40) og 4,6 pct. (alder 65).

"Vi er godt tilfredse med resultaterne i årets 1. kvartal, hvor vi har formået at sikre medlemmerne gode afkast med lave risici. I modsætning til 2013, hvor aktier klarede sig væsentlig bedre end de øvrige aktivklasser, ligger kvartalets afkast i de enkelte aktivklasser mere på linje," siger adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark.

Indbetalingerne steg kraftigt i forhold til samme periode sidste år. Indbetalingerne i årets første tre måneder var på 3,7 mia. kr. mod 2,5 mia. sidste år. Det skyldes ekstraordinært store overførsler (se note 1).

Balancen er fortsat i stærk vækst, da indbetalingerne på 3,7 mia. kr. markant oversteg udbetalingerne på samlet 1,2 mia. kr. Balancen passerede 157 mia. kr. i årets første tre måneder. Det er en stigning på 15,5 mia. kr. siden første kvartal 2013.

Hoved- og nøgletal 1. kvartal 2014 1. kvartal 2013
Indbetalinger, mio. kr.1 3.733 2.548
Afkast af investeringsaktiver, før skat, mio. kr. 4.236 3.586
Udbetalinger, mio. kr. 1.231 1.344
Balance, mio. kr. 157.454 141.993
Omkostningsprocent 2,1 2,7
Omkostning i kr. pr. forsikret 114 99
Antal medlemmer, ultimo 647.846 633.547
Afkasttilskrivning før skat, pct. alder 40 2,6 3,5
Afkasttilskrivning før skat, pct. alder 65 3,0 1,7

1 Stigningen skyldes blandt andet en ekstraordinær overførsel af 1,2 mia. kr. fra Industriens Pension, der af tekniske årsager først er bogført i dette kvartal.