PensionDanmark investerer i ny fond med nordisk fokus

PensionDanmark er blandt investorerne i den nye kapitalfond Altor Fund IV, som skal investere og udvikle mellemstore virksomheder i Norden.

PensionDanmark har netop investeret i den nyetablerede kapitalfond Altor Fund IV, som forvaltes af kapitalforvalteren Altor. Fonden har fokus på at investere i og udvikle mellemstore unoterede virksomheder i Norden, herunder Danmark.

PensionDanmark har også investeret i Altors tidligere fonde, hvor fokus ligeledes har været investeringer i mellemstore virksomheder i Norden. Fondene har i gennemsnit genereret et årligt nettoafkast på 20 pct. siden stiftelsen i 2003.

”Medlemmerne kan se frem til et godt afkast af denne investering, da der er tale om en meget kompetent forvalter, der arbejder aktivt med at udvikle og skabe værdi i selskaberne. Samtidig kan fondens kapital også komme danske virksomheder til gavn, hvilket vil være med til at styrke vækst og beskæftigelse herhjemme,” siger adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark.

Udover unoterede selskaber vil fonden også kunne investere i noterede selskaber, minoritetsposter eller låneinstrumenter. Fondens primære fokus vil være investeringer i selskaber med en omsætning på typisk EUR 50-500 mio.

Den nye fond får hovedsæde i Sverige.

Om Altor-fondene
Siden starten har Altor-fondene investeret i mere end 40 virksomheder. Heriblandt er investeringer i danske virksomheder som Sonion, Haarslev og OW Bunker.