PensionDanmark sælger 700 boliger til den nordiske ejendomsfondsforvalter NREP

PensionDanmark har i dag solgt sin samlede boligportefølje til en ejendomsfond forvaltet af Nordic Real Estate Partners (NREP). Porteføljen er på 700 boliger placeret i hovedstadsområdet, Vejle og Aarhus.

PensionDanmark har siden 2006 investeret i boliger. PensionDanmark har selv stået for udvikling af projekterne, været bygherre og efterfølgende enten solgt eller udlejet boligerne. Der er tale om store markante byggerier som f.eks. Isbjerget ved indsejlingen til Aarhus Havn, Kanalfronten i Vejle og Horisonten i Ørestaden. Boligporteføljen består af 700 lejligheder på i alt 73.000 m2.

”Med salget af boligporteføljen realiserer vi nogle pæne gevinster og får samtidig skabt plads til at udvikle nye boligprojekter. Vi er godt i gang med et stort projekt på Islands Brygge i København, hvor vi over de næste par år vil bygge mellem 500 og 600 nye boliger,” siger adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark.

Parterne er enige om, at salgsprisen ikke offentliggøres.

PensionDanmarks investeringer i danske ejendomme udgør knap 10 mia. kr.  Over de kommende år forventer PensionDanmark at investere omkring 2 mia. kr. om året i ejendomme. I øjeblikket er PensionDanmark enten alene eller sammen med andre investorer bygherre på seks større erhvervsbyggerier. Det drejer sig om domicilbyggerier til Alfa Laval i Aalborg, Semco Maritime i Esbjerg, Nordea Bank Danmark i Ørestaden, NCC i Gladsaxe og MTH i Søborg samt det nye psykiatriske hospital i Vejle.

Sælger: PensionDanmark

Køber: NREP Nordic Strategies Fund

Transaktionen omfatter følgende ejendomme:

• Isbjerget, Århus Havn
  • Kanalfronten, Vejle Havn