Pensionsselskaber bag nyt psykiatrisk hospital i Vejle

I et af de hidtil største danske OPP-projekter skal PensionDanmark, PKA og Sampension etablere nyt psykiatrisk hospital i Vejle sammen med MT Højgaard og DEAS. Investeringen er på 430 mio. kr.

En fælles investering fra PensionDanmark, PKA og Sampension skal i de kommende år gøre et nyt psykiatrisk hospital i Vejle til virkelighed. Det står klart, efter at Region Syddanmark i dag valgte konsortiet ”Team OPP – Ny psykiatri Vejle” til at stå for hospitalsprojektet, der bliver det første offentlig-private hospitalsbyggeri i Danmark og et af de største enkeltstående OPP-projekter herhjemme.

Bag det vindende konsortium står PensionDanmark, PKA, Sampension, entreprenørkoncernen MT Højgaard og administrationsselskabet DEAS. Parterne har siden 2012 haft et samarbejde om at stå for byggeri, drift og finansiering af bygningsrelaterede OPP-projekter i Danmark.

De tre pensionsselskaber vil levere finansieringen af det nye 17.000 m2 store psykiatriske hospital i Vejle, hvor MT Højgaard skal stå for opførelse og driften i 25 år sammen med DEAS.

Det nye psykiatriske hospital, der bygges sammen med Vejle Sygehus via en 200 meter lang tunnel, har en samlet byggesum på 430 mio. kr. og skal stå klar til brug inden udgangen af 2016.

”Vi er rigtig glade for at få mulighed for at investere i dette banebrydende OPP-projekt. For investeringen vil give medlemmerne et godt og stabilt afkast i en lang årrække og samtidig sikre, at patienter og medarbejdere får fysiske rammer i en høj kvalitet,” siger adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark.

Fakta om nyt psykiatrisk hospital i Vejle

Konsortium: PensionDanmark, PKA, Sampension (investorer), MT Højgaard (opførelse) og DEAS (drift og vedligehold)

Investering: 430 mio. kr.

Arkitekt: Arkitema

Rådgivende ingeniør: MOE A/S

Bestiller: Region Syddanmark Areal: 17.000 m2 fordelt på to etager. Hospitalet rummer psykiatrisk skadestue, børne- og ungeafdeling samt cirka 100 psykiatriske sengepladser.

Forventet byggestart: sommer 2014

Forventet ibrugtagelse: inden udgangen af 2016

Fakta om konsortiets samarbejdsaftale

PensionDanmark, PKA, Sampension, MT Højgaard og DEAS indledte i 2012 et samarbejde om at bygge, vedligeholde og finansiere danske OPP-projekter over de kommende år for op mod 5 mia. kr. Fokus er på bygningsrelaterede OPP-projekter i kommunerne, regionerne og staten, og projekterne skal have en anlægssum på mindst 50 mio. kr. Vejles nye psykiatriske hospital bliver parternes første projekt sammen.