To nye priser til PensionDanmark for grønne investeringer

Det internationale tidsskrift Environmental Finance har givet PensionDanmark to priser i den årlige uddeling af ”awards” for investeringer inden for klima, energi og miljø. PensionDanmarks topchef får prisen som ”Environmental Finance Personality of 2013”, og investeringen i det engelske biomassekraftværk Brigg får prisen som årets investering i bioenergi.

Det britiske magasin Environmental Finance har netop givet PensionDanmarks adm. direktør, Torben Möger Pedersen, prisen som ”Environmental Finance Personality of 2013”.

Motivationen for prisen er, at PensionDanmark er det pensionsselskab, der internationalt er gået i spidsen med at foretage direkte investeringer i store vedvarende energiprojekter, og at Torben Möger Pedersen har bidraget aktivt til FN’s arbejde med klimainvesteringer. Torben Möger Pedersen er med i den gruppe af investorer, som rådgiver FN’s generalsekretær, Ban Ki-moon, om private investorers rolle i finansiering af vedvarende energi op til FN’s klimatopmøde i New York i september 2014. Torben Möger Pedersen er desuden fornylig udpeget som medlem af Private Sector Advisory Group for FN’s Green Climate Fund.

Samtidig modtager det biomassefyrede kraftværk i England, som PensionDanmark via fonden Copenhagen Infrastructure I investerede i sidste år, prisen for årets investering i bioenergi i 2013. PensionDanmark er eneste investor i fonden, som forvaltes af Copenhagen Infrastructure Partners.

Brigg Renewable Energy Plant i Lincolnshire i det østlige England er den første investering fra det fælles selskab, som Copenhagen Infrastructure I har stiftet sammen med Burmeister & Wain Scandinavian Contractor A/S fra Allerød med den opgave at bygge, eje og drive biomassefyrede kraftværker.

”Vi er naturligvis glade for priserne – og prisen til mig skynder jeg mig at sende videre til de dygtige kollegaer i PensionDanmarks investeringsafdeling og til teamet i Copenhagen Infrastructure Partners. Vores satsning på infrastrukturinvesteringer giver et meget attraktivt afkast til vores medlemmer og hjælper samtidig med til omstillingen til en mere bæredygtig energiproduktion. Vi er en langsigtet investor og har fokus på at kombinere gode afkast med en høj grad af samfundsmæssigt ansvar,” siger adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark.