Flere i ny livssituation bør tjekke forsikringerne

Flere danskere kan have god grund til at justere forsikringerne i pensionsordningen, fordi deres livssituation har ændret sig. Alene blandt PensionDanmarks medlemmer var der i 2014 ca. 27.000 fødsler, vielser og andre større livsændringer. Men antallet af ændringer i forsikringerne er otte gange lavere, viser ny analyse.

Når den årlige pensionsoversigt i disse dage lander i mange danskeres indbakke, bør særligt nybagte forældre, nygifte og andre, hvis livssituation har ændret sig, tjekke pensionsordningen. Begivenheder som fødsel, ægteskab, skilsmisse eller boligkøb kan nemlig have betydning for, hvordan man har behov for at være forsikret, hvis uheldet er ude.

Og nye tal fra PensionDanmark tyder på, at flere vil have gavn af at bruge valgmulighederne for at skrue op eller ned for deres forsikringer.

”Forsikringerne i pensionsordningen passer som udgangspunkt til de fleste medlemmers behov. Men hvis man stifter familie, køber bolig, eller der sker andre større ændringer i tilværelsen, så kan det være en fordel at justere sine forsikringer, så de passer til den nye livssituation. Vi vil derfor særligt opfordre disse medlemmer til at tjekke deres forsikringer. Og her er pensionsoversigten en oplagt anledning,” siger direktør Flemming Tovdal Schmidt, PensionDanmark.

På baggrund af tal fra Danmarks Statistik for hele befolkningen skønner PensionDanmark, at medlemmerne i 2014 ca. 27.000 gange var ude for større begivenheder i deres liv, der kan give grund til at justere forsikringerne enten op eller ned, jf. tabel 1. De større livsændringer fordeler sig på 4.000 fødsler, 3.000 vielser, 2.000 skilsmisser, 5.000 dannelse/opløsning af ikke-registrerede par samt 13.000 boligskift.

Tabel 1. Antal større livsændringer blandt PensionDanmark-medlemmer i 2014, der kan have betydning for forsikringerne

Fødsler 4.000
Vielser 3.000
Skilsmisser 2.000
Dannelse/opløsning af ikke-registrerede par 5.000
Boligskift (f.eks. boligkøb, flytning fra ejer- til lejebolig osv.) 13.000
I alt 27.000

Kilde: PensionDanmark-skøn på baggrund af bl.a. Danmarks Statistik; statistikbaken

Som del af pensionsordningen i PensionDanmark er medlemmerne forsikret ved død, kritisk sygdom og førtidspension. Medlemmerne kan tilpasse disse forsikringer, og i de seneste tre år har de i gennemsnit justeret dækningerne op eller ned ca. 3.500 gange årligt jf. tabel 2 - eller ca. 13 pct. af antallet af større livsændringer i 2014 blandt medlemmerne.

Tabel 2. Antal justeringer af forsikringer blandt PensionDanmark-medlemmer

2012 2013 2014 Gennemsnit pr. år
3.250 4.172 3.001 3.474

Kilde: PensionDanmark

PensionDanmark havde i 2014 2.234 forsikringsudbetalinger ved dødsfald, 2.185 udbetalinger ved visse kritiske sygdomme og 479 medlemmer, der blev førtidspensioneret.

Eksempel på gevinst ved at justere forsikringer

Det kan give god mening rent privatøkonomisk at justere sine forsikringer, hvis man f.eks. har fået større økonomiske forpligtelser – eksempelvis fordi man har købt bolig eller har stiftet familie. Det viser et regneeksempel for et typisk PensionDanmark-medlem på 30 år, som øger sin forsikring ved førtidspension fra 48.000 kr. til 72.000 kr. årligt.

Den højere forsikring vil koste 500-600 kr. om året af en typisk samlet indbetaling på godt 30.000 kr.

Hvis medlemmet bliver i job frem mod pensionsalderen og dermed ikke får brug for forsikringen, vil den højere dækning samlet set have kostet ca. 34.700 kr. på opsparingen.

Hvis medlemmet omvendt bliver førtidspensionist og har øget sin forsikring, kan medlemmet se frem til at få forbedret sin indkomst som førtidspensionist med 24.000 kr. årligt frem mod pensionsalderen.