Mænd i fysisk hårde job forebygger mindst

Færre mænd end kvinder med fysisk hårde job benytter sig af muligheden for at få forebyggende behandlinger for slidskader via deres sundhedsordning. Det viser en ny analyse fra PensionDanmark.

Et knæk i ryggen hos kiropraktoren eller behandlinger for nakkesmerter hos massøren. Håndværkere, chauffører og andre danskere i fysisk krævende job kan via deres sundhedsordning få bugt med mindre skader fra arbejdet, inden de udvikler sig til decideret nedslidning og i sidste ende førtidspension.

Men mænd er mindre tilbøjelige end kvinder til at bruge ordningen. Det viser en ny analyse fra PensionDanmark.

Af de mænd, der i løbet af perioden 2008-2014 har haft en sundhedsordning som del af pensionsordningen i PensionDanmark, har 9 pct. - svarende til hver 11. - i gennemsnit fået behandlinger via ordningen. Til sammenligning gælder det for 13 pct. af de kvinder, som i løbet af samme periode har været omfattet af ordningen. Det svarer til hver 8.

I alle årene har andelen af mænd, der får behandling via sundhedsordningen, været lavere end andelen af behandlede kvinder.

"Generelt har mænd nok i højere grad end kvinder en tendens til at bide smerterne i sig og knokle videre i stedet for at søge behandling. Men den indstilling kan få fatale følger for vores mandlige medlemmer, hvis skader ikke bliver behandlet i tide. Derfor er et opgør med machokulturen vigtig," siger adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark.

Fysisk nedslidning - sygdomme i bevægeapparatet - er den hyppigste årsag til førtidspensionering for PensionDanmarks medlemmer. Således var ca. 4 ud af ti førtidspensionstilkendelser blandt medlemmerne i perioden 2008-2014 forårsaget af slidskader. I befolkningen som helhed gælder det kun for ca. 2 ud af ti førtidspensionstilkendelser.

Om sundhedsordningen i PensionDanmark

Sundhedsordningen i PensionDanmark giver medlemmerne fri adgang til forebyggende behandlinger hos en fysioterapeut, kiropraktor, massør eller zoneterapeut. Ved udgangen af 2014 havde 276.000 medlemmer en sundhedsordning som del af pensionsordningen. I takt med at flere medlemmer i årenes løb har fået en sundhedsordning, er brugen af ordningen også steget. Således fik ca. 22.500 medlemmer behandling i 2014 mod ca. 8.000 i 2008.