Rekordmange samler deres pensioner

Danskerne har for alvor fået øje på fordelene ved at have deres pensioner samlet i ét selskab. I PensionDanmark samlede medlemmerne sidste år pensionerne som aldrig før, viser ny opgørelse.

Du sparer mange omkostninger og får et bedre overblik over dine pensioner. Sådan har det ikke sjældent lydt om fordelene ved at samle pensionerne i ét selskab.

Og det ser ud til, at danskerne for alvor har taget budskabet til sig. I hvert fald samler PensionDanmarks medlemmer nu deres pensioner som aldrig før. Det viser en ny opgørelse fra PensionDanmark.

I 2014 blev der overført ca. 26.500 opsparinger enten til PensionDanmark fra et andet selskab eller den modsatte vej. Det er rekordmange overførsler i et enkelt år.

Til sammenligning var der ca. 20.100 ind- og udgående overførsler i PensionDanmark i det hidtidige rekordår 2013 og ca. 12.100 i 2008.

"Det er rigtigt positivt, at danskerne i stærkt stigende grad kan se fordelene i at samle deres pensioner. For det giver god mening for den enkelte - både i form af sparede omkostninger og et bedre overblik. Vi opfordrer derfor alle, der i tidens løb har skiftet job, til at tjekke, om de har opsparinger stående i flere selskaber, som de med fordel kan samle," siger adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark.

Alene i PensionDanmark er der hvert år ca. 75.000 danskere, som i forbindelse med jobskifte enten træder ind eller ud af selskabet, og som derfor kan have pensionsordninger flere steder.

Torben Möger Pedersen tilføjer, at selvom udviklingen altså går den rigtige vej, er der stadig mange danskere, som ikke får samlet deres pensioner.

"Det er især et problem, hvis man har små opsparinger i flere selskaber. For de kan over tid blive udhulet af omkostninger til administration. Derfor er der behov for, at man kommer i mål med en løsning, hvor pensionsselskaberne får bedre mulighed for dels at tjekke, om deres kunder har ”hvilende” pensioner under f.eks. 20.000 kr. i andre selskaber, og dels at hjælpe disse kunder mere direkte med at overføre de inaktive opsparinger enten til kundernes aktive pensionsordning i selskabet eller til deres ATP-konto," siger han.

Gevinst ved at samle opsparing

Ved at samle sine pensionsopsparinger sparer man penge, fordi man dermed kun betaler omkostninger til administration ét sted. De årlige administrationsomkostninger svinger fra selskab til selskab, og sparer man f.eks. 1.000 kr. om året i administrationsomkostninger over et helt arbejdsliv, kan det give 70.000 kr. ekstra på pensionsopsparingen.

I øjeblikket er det gratis at overføre pensioner under 20.000 kr. mellem alle pensionsselskaberne. I PensionDanmark er det altid gratis at flytte opsparingen, uanset om det er ind eller ud af selskabet og uanset beløbsstørrelser.