Image alternative text

PensionDanmarks første biomassefyrede kraftværk færdigt før tid

Det britiske biomassefyrede kraftværk “Brigg Renewable Energy Plant” (Brigg), som bl.a. PensionDanmark står bag via selskabet BWSC Ltd., er nu færdigt - tre måneder forud for tidsplanen.

I 2013 dannede PensionDanmark, Burmeister & Wain Scandinavian Contractor A/S (BWSC) og Copenhagen Infrastructure Partners (CIP) joint venture-selskabet BWSC Ltd. (BPCL) med henblik på at bygge, eje og drive biomassefyrede kraftværker i Nord- og Vesteuropa samt Nordamerika.

Selskabets første investering er det 40 MW store halmfyrede kraftværk ”Brigg Renewable Energy Plant” i Lincolnshire i den østlige del af England. Opførelsen blev påbegyndt i august 2013, og kraftværket er nu færdiggjort før tid.

Overleveringen til ejerne fandt sted 21. januar efter en byggeperiode på små 27 måneder. Det er mere end tre måneder forud for tidsplanen og inden for det aftalte investeringsbudget på 1,4 mia. kr.

”Vi er yderst tilfredse med det gode samarbejde med CIP og BWSC. Med joint venturet har vi fundet en model, som giver PensionDanmark et attraktivt afkast med begrænset risici – risici, som med den succesfulde færdiggørelse af kraftværket nu er blevet reduceret yderligere. Samtidig bidrager vi til at øge Danmarks eksport af energiteknologi. Vi ser derfor et stærkt potentiale i disse typer af partnerskaber,” siger adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark.

Udover Brigg-kraftværket er PensionDanmark med i etableringen af to tilsvarende biomassefyrede kraftværker i England: ”Brite” og ”Snetterton”.

”Færdiggørelsen af Brigg-kraftværket er et stort skridt for BWSC, da det eksemplificerer synergierne fra et tæt samarbejde mellem finansielle og industrielle aktører i energisektoren. Derudover passer projektet godt ind i BWSC’s strategi om at øge vores aktiviteter inden for finansiering af og investeringer i kraftværker for at styrke vores konkurrenceevne. Samarbejdet med CIP og PensionDanmark har styrket BWSC’s position som en markedsleder inden for konstruktion, drift og ejerskab af decentraliserede biomassekraftværker, og vi ser frem til at fortsætte det frugtbare partnerskab,” siger adm. direktør Anders Heine Jensen, BWSC.

”Dette er en vigtig milepæl for CIP og PensionDanmark. Vi har været meget tilfredse med det gode samarbejde med BWSC, både som medinvestor og som EPC-leverandører, og vi ser frem til det fortsatte samarbejde. Den vellykkede færdiggørelse af vores første biomassefyrede kraftværk demonstrerer også værdien af at danne partnerskaber mellem finansielle investorer og stærke industrielle virksomheder,” siger senior partner Christina G. Sørensen, CIP.