PensionDanmarks første biomassekraftværk indviet

Indvielsen af det halmfyrede kraftværk Brigg, der leverer strøm til 70.000 engelske husstande, er en vigtig milepæl for PensionDanmark.

I dag blev biomassekraftværket Brigg Renewable Energy Plant i Lincolnshire i England officielt indviet. Det 40 MW store halmfyrede kraftværk er opført af BWSC Ltd. (BPCL), der blev etableret i 2013 af PensionDanmark, Burmeister & Wain Scandinavian Contractor (BWSC) og Copenhagen Infrastructure Partners (CIP).

Brigg er baseret på dansk biomasse-energiteknologi leveret af BWSC og opført at BWSC gennem en totalentreprisekontrakt (en såkaldt EPC-kontrakt). BWSC står også for drift og vedligeholdelse af kraftværket de næste 15 år. PensionDanmark har investeret 1,1 mia. kr. i Brigg, mens BWSC har investeret 0,3 mia. kr.

”Vi er yderst tilfredse med det gode samarbejde med CIP og BWSC. Med jointventuret har vi fundet en model, som giver PensionDanmark et attraktivt afkast med begrænset risici. Samtidigt bidrager vi til den grønne omstilling og til at øge Danmarks eksport af energiteknologi. Vi ser derfor et stærkt potentiale i disse typer af partnerskaber”, siger Torben Möger Pedersen, administrerende direktør, PensionDanmark og fortsætter.

”Brigg er et godt eksempel på hvordan danske institutionelle investorer og danske teknologivirksomheder kan indgå partnerskaber og byde ind med fuldt finansierede løsninger på de mange investeringsområder, som realiseringen af FN’s bæredygtighedsmål indeholder, og som er en af de centrale anbefalinger i den for nyligt offentliggjorte Taksøe-Jensen-rapport om Danmarks udenrigs- og sikkerhedspolitik”.

Fakta om projektet:
Brigg Renewable Energy Plant (Brigg) anvender primært halm som brændsel og har en kapacitet på 40 MW, hvilket svarer til det samlede forbrug hos ~75.000 husstande og en estimeret årlig reduktion i udledningen af CO2 på ~250.000 tons. Kraftværket forbruger ~250.000 tons halm om året, som leveres af landmænd fra lokalsamfundet. Kraftværkets kedel er blevet leveret af den danske teknologivirksomhed BWE.