PensionDanmark investerer i vindmøllepark i Texas

PensionDanmark har investeret i vindmøllepark-projektet Fluvanna I i Scurry County, Texas, via fonden Copenhagen Infrastructure II.

Copenhagen Infrastructure Partners (CIP) har gennem fonden Copenhagen Infrastructure II etableret et 409 millioner kroner ($61m) stort mezzaninlån til opførelse af vindmølleparken Fluvanna i Scurry County, Texas. PensionDanmark er en af 19 danske og internationale institutionelle investorer bag fonden Copenhagen Infrastructure II. Den samlede pris for vindmølleparken vil blive på 1.682 millioner kroner ($251m).

Fluvanna I er ejet og vil blive drevet af Terna Energy S.A. Vindmøllefarmen vil komme til at omfatte 74 2,1 MW Gamesa-turbiner med en forventet kapacitet på 155 MW. Fluvanna I ventes at være klar til drift i fjerde kvartal 2017. Terna Energy er en del af GEK TERNA-koncernen, der fokuserer på udvikling og produktion af vedvarende energi. Terna Energy har 1 GW vindkraft i drift eller under opførelse.

”Investeringen i Fluvanna I er PensionDanmarks fjerde investering i amerikanske vindmølleparker. Den vil give vores medlemmer attraktive stabile afkast i en lang årrække. Samtidig bidrager vi til den grønne omstilling,” siger adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark.

Copenhagen Infrastructure Partners og Terna Energy S.A. ønsker at udvikle flere vindmølleparker sammen i Texas. Det næste projekt, vindmølleparken Fluvanna II ved siden af Fluvanna I, ventes at få en kapacitet på 130 MW.