PensionDanmark til 3GF Topmøde: Investering i bæredygtig infrastruktur

På topmødet i Global Green Growth Forum (3GF) fremhæver PensionDanmark, at realiseringen af FNs nye udviklingsmål og Klima-aftalen fra Paris kræver private investeringer i meget stor skala. De danske erfaringer med Klimainvesteringsfonden, hvor offentlige bistandsmidler arbejder sammen med danske pensionskroner, er vejen frem. Der er store eksport- og investe-ringsmuligheder for danske virksomheder og pensionskasser.

2016-topmødet i Global Green Growth Forum i København 6.-7. juni 2016 er et af de første internationale topmøder, efter at FNs generalforsamling i september vedtog de nye mål for bæredygtig udvikling frem til 2030 (de såkaldte SDG’er) og efter indgåelsen af den globale klimaaftale i Paris i december.

”Frem til sidste år var det diplomati og forhandlinger. Nu skal der eksekveres. Stafetten er sendt videre til virksomheder, de store investorer og regeringerne. Der kommer investeringer i milliardklassen på områder, hvor danske virksomheder og investorer kan levere både løsninger og finansiering”, siger PensionDanmarks adm. direktør Torben Möger Pedersen, som i sidste uge af udenrigsminister Kristian Jensen blev udnævnt til medlem af 3GF’s Advisory Board.

Tirsdag deltager Torben Möger Pedersen i præsentationen af danske State of Greens nye white paper ’Financing the Green Transition’, der præsenterer de innovative danske investeringsmodeller, der over de seneste år har placeret Danmark helt i front når det handler om at få privat pensionskapital mobiliseret i stor skala til investeringer i vindmølleparker, biomasse-kraftværker og bæredygtige byggerier.

Senere på dagen deltager Torben Möger Pedersen i en paneldebat om hvordan øget vækst i investeringer i grøn omstilling i udviklingslandene kan fremmes ved at bruge ’blended finance’, hvor offentlige udviklingsmidler kombineres med pensionskassemidler som det kendes fra de to banebrydende danske investeringsfonde Danish Climate Investment Fund fra 2014 og Danish Agribusiness Fund, som gik i luften i februar i år.

De to fonde, der har tiltrukket sig stor international opmærksomhed, er etableret i fællesskab mellem Udenrigsministeriet, Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU) og flere danske pensionskasser, herunder PensionDanmark.

Læs mere om 3GF Topmødet

Læs State of Greens White Paper