Mænd i fysisk hårde job forebygger mindre end kvinder

Mænd i fysisk hårde job er mindre tilbøjelige end kvinderne til at søge forebyggende behandling for skader via deres sundhedsordning, viser ny undersøgelse fra PensionDanmark.

Bygningsarbejdere, chauffører og andre mænd i fysisk krævende job er mindre tilbøjelige end deres kvindelige kolleger til at søge behandling via deres sundhedsordning, når kroppen værker. Det viser en ny undersøgelse fra PensionDanmark.

Via sundhedsordningen i PensionDanmark har medlemmerne bl.a. mulighed for at få behandlinger hos f.eks. en fysioterapeut eller kiropraktor ved skader og smerter. I perioden 2005-2015 har i gennemsnit 8 pct. af de mandlige medlemmer fået behandling om året mod 12 pct. af kvinderne.

Billedet er det samme, når det gælder mulighederne i sundhedsordningen for at få hjælp til at blive hurtigt udredt eller tale med en psykolog om problemer på jobbet eller derhjemme. Her er andelen af mandlige brugere også lavere end kvindernes.

”Efter at sundhedsordningen blev indført for 10 år siden, er der kommet et generelt større fokus på sundhed blandt medlemmerne. Og rigtig mange har haft glæde af ordningen i tidens løb. Men det er jo et generelt billede herhjemme, at mænd i mindre grad end kvinder tager hånd om deres sundhed. Det gælder også blandt vores medlemmer,” siger adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark.

”Flere kan helt sikkert have gavn af deres sundhedsordning. For her er der hjælp at hente til f.eks. at få bugt med fysiske og psykiske problemer i tide, inden de udvikler sig. På den måde kan sundhedsordningen være med til at sikre medlemmerne flere gode år på arbejdsmarkedet - til gavn for alle parter,” siger Torben Möger Pedersen.

”Vi tager løbende initiativer til at udbrede kendskabet til sundhedsordningen blandt medlemmerne. Samtidig har vi stort fokus på at gøre det så nemt som muligt at bruge tilbuddene – f.eks. ved at etablere sundhedscentre direkte på større byggepladser. Og vi fortsætter arbejdet med at styrke kendskabet og øge tilgængeligheden for derigennem at få flere særligt mandlige medlemmer til at bruge ordningen," siger Torben Möger Pedersen.