PensionDanmark bygger boliger i Ørestad Syd

Med KPC som totalentreprenør opfører PensionDanmark 9.100 m2 boliger bestående af 28 rækkehuse og 67 lejligheder i den centrale del af Ørestad Syd. Grundsælger er By & Havn.

PensionDanmark har som bygherre og KPC har som totalentreprenør indgået bindende købsaftale og totalentrepriseaftale for byggefelt 1.2 i Ørestad Syd. PensionDanmark har købt grunden af By & Havn. Den samlede investering er på ca. 300 mio. kr.

Boligudviklingsprojektet består af 9.100 m2 udlejningsboliger, fordelt på 28 rækkehuse i 2 plan og 67 lejligheder med 2-4 værelser i byggeriet på 2-5 etager. Rækkehusene bliver på 119-124 m2 og lejlighederne spænder fra 58 til 119 m2. Udlejningsbyggeriet udformes med en lejlighedsdel i hver ende og rækkehuse mellem de to, så der bliver etableret et lukket gårdrum.

”Der er tale om attraktive boliger med en god beliggenhed i Ørestad Syd, hvor bæredygtigheden er tænkt ind i opførelsen. I kraft af det og den forventede befolkningsvækst i København forventer vi stor interesse for boligerne, så medlemmerne dermed kan se frem til et godt afkast. Samtidig vil byggeriet skabe mange job i opførelsesperioden, og det er naturligvis et ekstra plus”, siger adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark.

Byggeriet får murstensfacader med mange detaljer og store altaner. Unikt for grunden er, at der opføres egen p-kælder, så beboerne via elevator kan komme tørskoet til deres boliger.

”Vi har haft et særdeles konstruktivt og effektivt forløb omkring projektet og indgåelse af de nødvendige aftaler med både By & Havn og PensionDanmark. Vi har efterhånden indgået en del aftaler med By & Havn, men det er første gang, at vi indgår aftale med PensionDanmark om et projekt af denne type. Vi ser meget frem til samarbejdet, som vi håber at kunne udbygge i fremtiden”, siger Jesper Jørgensen, udviklingsdirektør i KPC.

”Der er et kolossalt momentum i Ørestad Syd lige nu. Beboerne flytter ind i Arena-kvarteret, og snart kommer der for alvor gang i byggeriet i den centrale del af Øre-stad Syd, hvor også PensionDanmark og KPCs kommende boliger ligger. Området rummer det bedste fra storbyen og landsbyen i samme pakke; her bor man i byen og i grønne områder samtidig – og samtidig kun et kvarters metrotur hjem fra Kongens Nytorv”, siger adm. direktør Jens Kramer Mikkelsen, By & Havn.

Boligejendommen certificeres efter den nyeste bæredygtighedsstandard, DGNB. Det betyder, at det færdige byggeri lever op til en række ambitiøse bæredygtighedskriterier, fx krav til miljøpåvirkning, energiforbrug, materialevalg, vedligehold, arkitektur og indretning, lysindfald og indeklima samt udformning af udearealer.

Fakta om byggeriet:

Investor og bygherre: PensionDanmark
Sælger af grund: By & Havn
Projekt: 28 rækkehuse og 67 lejligheder på i alt 9.100 m2
Samlet investering: Ca. 300 mio. kr.
Forventet byggestart: Marts 2017
Indflytning fra: 1. oktober 2018
Totalentreprenør: KPC
Arkitekt: Årstiderne Arkitekter
Ingeniør: Midtconsult

Kommunikations- og pressechef Ulrikke Ekelund, PensionDanmark, tlf: 2019 9238.