Image alternative text

Overenskomster booster kvinders pension under barsel

Overenskomstaftalt pension under barsel har stor betydning for PensionDanmarks kvindelige medlemmer, viser nye beregninger.

Rengøringsassistenter, frisører og andre kvindelige medlemmer af PensionDanmark kan ikke bare se frem til en uvurderlig tid sammen med deres nyfødte, når de går på barsel. De kan også glæde sig over, at pensionsopsparingen ikke står stille i perioden, men tværtimod løftes mærkbart – takket være overenskomsterne.

Det viser nye beregninger, som PensionDanmark har foretaget i anledning af den internationale konference om kvinders vilkår ”Women Deliver”, der finder sted i denne uge i København.

På de fleste DA/LO-områder har kvinder på barsel ret til pensionsbidrag på 2.040 kr. pr. måned under de første 14 ugers barselsorlov. Og PensionDanmarks beregninger viser, at hvis en kvinde får to børn i den typiske alder (omkring de 30 år), så betyder pensionsbidraget under barsel, at hendes opsparing vil være knap 30.000 kr. større (2016-kroner), når hun går på pension, end hvis hun ikke havde haft pensionsbidrag under barsel.

”Tidligere betød barselsorlov, at kvinder kom bagud med deres pensionsopsparing. Det er ikke længere tilfældet. I dag har alle overenskomster med pension i PensionDanmark bestemmelser, som giver kvinder på barsel fuld indbetaling af pensionsbidrag. Og som vores nye beregninger viser, gør det i den grad en forskel for kvinderne,” siger adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark.

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at der i 1. kvartal i år blev født 14.455 børn herhjemme. Det er 7 pct. flere fødsler end samme periode sidste år.