PensionDanmark fik tilfredsstillende resultater i 1. halvår

PensionDanmark fik et investeringsafkast på knap 4 mia. kr. før skat i 1. halvår, hvor omkostningerne blev yderligere nedbragt, og indbetalingerne voksede.

PensionDanmark opnåede et investeringsafkast på 3,8 mia. kr. i 1. halvår. Det svarer til, at medlemmernes opsparing blev forrentet med mellem 1,3 pct. (alder 40) og 3,2 pct. (alder 65) før skat. Afkastet er siden vokset til hhv. 3,5 pct. og 4,7 pct. for de to alderspuljer.

Omkostningerne pr. forsikret er faldet med 10 pct. i årets første seks måneder. Samtidig er indbetalingerne steget med 0,7 mia. kr. til 6,4 mia. kr., balancen er vokset med 7 mia. kr. til 189 mia. kr., og antallet af medlemmer er løftet med 9.000 til 686.000.

”Vi har samlet set opnået tilfredsstillende resultater i årets første seks måneder, hvor vores investeringsportefølje igen har vist sin robusthed trods den betydelige turbulens på de finansielle markeder, og hvor vi har nedbragt omkostningerne yderligere,” siger adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark.

Der har været betydelig vækst i brugen af sundhedsordningen i PensionDanmark i 2016. Medlemmerne har i første halvår fået 125.000 behandlinger på PensionDanmarks 124 lokale sundhedscentre. I samme periode sidste år var antallet af behandlinger 101.000. Det svarer til en stigning på 24 pct.

Læs halvårsrapporten

Hoved- og nøgletal 1. halvår 2016 1. halvår 2015
Indbetalinger, mia. kr. 6,4 5,7
Afkast af investeringsaktiver, før skat, mia. kr. 3,8 7,9
Udbetalinger, mia. kr. 3,4 3
Balance, mia. kr. 188,7 181,5
Omkostninger, pr. forsikret 142 157*
Antal medlemmer, ultimo 685.596 677.052
Afkasttilskrivning før skat, pct. alder 40 1,3 6,1
Afkasttilskrivning før skat, pct. alder 65 3,2 2,7

*Omkostninger pr. forsikret i 2015 er korrigeret for større nettoindtægtsposter.