PensionDanmark investerer i Dansk Landbrugskapital

Dansk Landbrugskapital er nu klar til at yde investeringslån for op til 1 mia. kr. efter at fire pensionsselskaber har givet tilsagn om at investere i fonden.

Staten på den ene side og fire pensionsselskaber, ATP, PKA, PensionDanmark og Industriens Pension, på den anden skyder hver halvparten af 1 mia. kr. ind i Dansk Landbrugskapital. Staten investerer 500 mio. kr. gennem Vækstfonden og pensionsselskaberne investerer hver 125 mio. kr. i fonden.

Dansk Landbrugskapital er dermed klar til at yde lån til effektive, men gældstyngede landbrug. Investeringslånene er såkaldte ansvarlige lån, der bliver efterstillede og uopsigelige fra fondens side, så lånene kan medregnes som egenkapital i landbrugene.

”Det er meget tilfredsstillende, at der er fundet en fornuftig model for etableringen af Dansk Landbrugskapital. PensionDanmark og de andre investorer, der har skudt kapital i den nye fond, kan på samme tid opnå et fornuftigt afkast og hjælpe med til at levere finansiering til dygtige landmænd med mod på at investere i deres bedrifter. Det vil bidrage til vækst og beskæftigelse især i de områder af Danmark, hvor der er mest brug for det,” siger Torben Möger Pedersen, administrerende direktør i Pen-sionDanmark.

Landmænd, der er interesserede i investeringslån fra Dansk Landbrugskapital, skal henvende sig til Vækstfondens Landbrugsteam på: http://www.vf.dk/om-vaekstfonden/medarbejdere.aspx.

Læs Erhvervsministeriets pressemeddelelse her.