PensionDanmark investerer 200 mio. USD i Maritime Investment Fund

PensionDanmark er investor i en ny maritim investeringsfond, der vil købe, lease og sælge skibe.

Mange måneders forarbejde ligger bag den nye fond, Maritime Investment Fund, der netop er etableret med PensionDanmark som investor.

”PensionDanmark har gennem et stykke tid været i dialog med en række aktører inden for shipping om et samarbejde på det maritime område. Det er blevet til Maritime Investment Fund, hvor PensionDanmark har givet tilsagn om at investere 200 mio. USD,” oplyser adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark.

De tre investorer (PensionDanmark, Danica og Navigare Capital Partners) har givet tilsagn om at investere over 300 mio. USD i den nye fond. Fonden vil invitere andre investorer til at deltage i fonden med henblik på at opnå yderligere investeringstilsagn.

Formålet med fonden er at investere i en diversificeret portefølje af tørlast-, container-, offshore-, product-, råolie- og kemikalie-tankskibe, som udlejes til operatører på kontrakter af varierende varighed. Afhængigt af markedsforholdene vil skibene blive frasolgt efter en vis ejerskabsperiode.

”Management-team’et består af en række erfarne shipping-personer med relevant baggrund og erfaring fra bl.a. Maersk Brokers. Vi forventer, at den nye maritime fond vil være en god investeringsmulighed, som vil give vores medlemmer et attraktivt afkast set over den forholdsvis lange horisont, vi investerer i,” siger adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark.