Image alternative text

To arkitekturpriser til PensionDanmark-byggerier

På Arkitekturens Dag løb sygehuset Ny Psykiatrisk Afdeling Vejle og Retten i Svendborg med hver sin arkitekturpris.

Vejles Arkitekturpris ’Vejle-Prisen’ er gået til til konsortiet Team OPP for den nye psykiatriske afdeling i Vejle.

Det 17.000 m2 store byggeri til Region Syddanmark, der er opført i et offentlig-privat partnerskab af Team OPP, stod færdigt den 1. februar 2017 og huser Psykiatrisk Afdeling Vejle samt Børne- og Ungepsykiatrisk Ambulatorium Vejle. Konsortiet bag byggeriet består af investorerne PensionDanmark, PKA og Sampension, bygge- og anlægsvirksomheden MT Højgaard samt ejendomsforvaltningsselskabet DEAS.

Arkitema Architects har tegnet bygningen, der er kendetegnet ved, at landskabet er trukket helt ind i bygningernes rekreative gårdhaver.

Retten i Svendborg har fået Svendborg Kommunes Arkitekturpris 2017 for KPF Arkitekters vellykkede tolkning af en moderne retsbygning, hvor husets indre er lyst og imødekommende, mens de ydre rammer er seriøse og højtidelige.

Retsbygningen på 4.000 m2, der stod færdig i juni 2016, er blevet til i et offentlig-privat partnerskab bestående af investorerne PensionDanmark, PKA og Sampension, udviklingsselskabet CASA og ejendomsforvaltningsselskabet DEAS.

”Vi er stolte af priserne, som viser at OPP-projekter også er helt fremme, når det gælder arkitektur, funktionalitet og æstetik. Begge byggerier er afleveret til tiden, til den aftalte pris og med langsigtede og totaløkonomiske helhedsløsninger for drift og vedligehold til glæde for brugerne – Region Syd og Domstolsstyrelsen – samt PensionDanmarks og de øvrige investorers medlemmer,” siger PensionDanmarks adm. direktør, Torben Möger Pedersen.

Ny Psykiatrisk Afdeling Vejle
Konsortium – Team OPP: PensionDanmark, PKA, Sampension (investorer), MT Højgaard (opførelse) og DEAS (drift og vedligehold).
Arkitekt: Arkitema.
Rådgivende ingeniør: MOE A/S.
Bestiller: Region Syddanmark.

Retten i Svendborg
Konsortium: CASA (opførelse) og DEAS (drift og vedligehold), PensionDanmark, PKA, Sampension (investorer).
Arkitekt: KPF Arkitekter.
Rådgivende ingeniør: COWI.
Bestiller: Bygningsstyrelsen.

Ny Psykiatrisk Afdeling Vejle. Fotograf: Lasse Hyldager.