25 år med arbejdsmarkedspensioner: Høj økonomisk tryghed til kommende pensionister

Arbejdsmarkedspensionerne er fyldt 25 år og sikrer allerede nu medlemmerne et betydeligt supplement til folkepensionen. Lønmodtagere, der træder ind på arbejdsmarkedet i disse år og kan se frem til et helt arbejdsliv med pensionsopsparing, har udsigt til en endnu mere velstillet alderdom.

I år er det 25 år siden, arbejdsmarkedspensionerne modtog de første indbetalinger. De var små til en start – 0,9 pct. af lønnen i 1993, men siden er bidragssatserne på de overenskomster, som PensionDanmark er leverandør til, hævet til mindst 12 pct. Det betyder, at arbejdsmarkedspensioner allerede i dag et væsentligt supplement til den offentlige folkepension.

En faglært arbejder, der gik på pension i 1993, havde kun udsigt til folkepension og ATP-pension.  Det gav en dækningsgrad – udbetalingerne i pct. af den tidligere arbejdsindkomst – på 52 pct. efter skat. Et medlem af PensionDanmark, der går på pension i dag, får i kraft af sin arbejdsmarkedspension en dækningsgrad på 67 pct. efter skat.

Og de unge lønmodtagere, som kan se frem til at få indbetalt fuldt pensionsbidrag i hele deres arbejdsliv, kan forvente en dækningsgrad på omkring 80 pct. efter skat.

”Overenskomstparternes fremsynede beslutning om at indføre obligatorisk arbejdsmarkedspension til alle lønmodtagere er den største socialpolitiske reform i denne generation. Vi har fået skabt et pensionssystem, der bliver kaldt det bedste og mest bæredygtige i verden. I kraft af det kan almindelige lønmodtagere se frem til en fornuftig levestandard, når de forlader arbejdsmarkedet,” siger Torben Möger Pedersen, adm. direktør i PensionDanmark.

I anledning af 25-året for arbejdsmarkedspensioner åbner ny udstilling på Arbejder-museet 30. maj 2018. Udstillingen er blevet til i samarbejde mellem Arbejdermuseet og PensionDanmark.