PensionDanmark får pris for robotter i kundeservice

Digitalisering og automatiseret kundeservice med anvendelse af robotter har sikret PensionDanmark aneerkendelse ved tildelingen af en pris ved årets store pensionskonference WorldPensionSummit.

Ved det amerikanske branchemedie Pensions and Investments årlige konference WorldPensionSummit 2018, der i år blev afholdt for niende gang, modtog PensionDanmark i aftes prisen ”Technology Innovations” for digitalisering og anvendelsen af robotter i kundeservice.

PensionDanmark får prisen for at have skabt Digital Dialog med automatiserede datadrevne rådgivningsbudskaber, der kun kommer til medlemmer i situationer hvor de er relevante og veltimede. Og i kundebetjeningen anvendes robotter både i administrative og kundevendte funktioner.

Fx sørger en robot for udbetaling af et kontant beløb i forbindelse med kritisk sygdom, så udbetalingen er gennemført to dage efter, at medlemmet har oploadet sin journal på pension.dk. Tidligere tog det 16 dage. Robotten giver også besked til en af PensionDanmarks sygeplejerske om at give medlemmet et omsorgsopkald.

Juryens begrundelser til tildelingen er ’en anerkendelse af væsentlige initiativer og velfungerende teknologiløsninger inden for pension’. Juryen har lagt vægt på robotternes effektivitet og høje serviceniveau, at teknologien kan udnyttes af alle i branchen, og at teknologien har kapacitet til at reformere kundeservice i pensionsbranchen.

”Vi er meget stolte over, at modtage denne anerkendelse. Reelt har vi haft og har meget travlt med at udbrede anvendelse af robotter i vores kundeservice, for de målrettede budskaber i de 20 automatiserede rådgivningsflows, vi har kørende, har givet en markant vækst i antallet af henvendelser fra vores medlemmer på alle platforme. Så for at vi fortsat kan være et af de pensionsselskaber, der har allerlavest omkostninger og samtidig har nogle af de mest tilfredse kunder, er det nødvendigt af få flere robotter i sving,” siger direktør for Kunder, Kundeservice & IT i PensionDanmark, Flemming Tovdal Schmidt.