Arriva og 3F Københavns Chauffører får pris for efteruddannelse

TURs Uddannelsespris 2019 går til Arriva Danmark A/S og 3F Københavns Chauffører for et målrettet arbejde med efteruddannelse, der blandt andet har baggrund i mulighederne i PensionDanmarks nye efteruddannelsessite.

Modtager af Transporterhvervets Uddannelsers ”TURs Uddannelsespris 2019” bliver Arriva Danmark A/S og 3F Københavns Chauffører, der torsdag eftermiddag modtog prisen i København.

Arriva Danmark A/S og 3F Københavns Chauffører modtager hæderen for en særlig indsats for over 100 buschauffører, der i forbindelse med udvidelsen af metroen i København var fyringstruede. Her har PensionDanmarks nye efteruddannelsessite, der skaber overblik over mulighederne i kompetenceudviklingsfondene, været et afgørende redskab i indsatsen for, at blandt andet massivt fokus på efteruddannelse af chaufførerne har hjulpet til at undgå afskedigelser.

”Det er en velfortjent anerkendelse til Arriva Danmark og 3F Københavns Chauffører for en fortræffelig indsats for at efteruddanne buschaufførerne. Det er glædeligt, at PensionDanmarks efteruddannelsessite har bidraget til arbejdet ved at skabe bedre overblik over mulighederne for efteruddannelse via de overenskomstaftalte kompetencefonde. Eksemplet viser, hvor afgørende det er, at både ufaglærte og faglærte udnytter mulighederne for at efteruddanne sig,” siger adm. direktør i PensionDanmark, Torben Möger Pedersen.

Det blev i motivationen for valget af Arriva-casen nævnt, at PensionDanmarks nye efteruddannelsessite har været medvirkende til, at medarbejderne kunne få bedre overblik over deres muligheder for efteruddannelse i HTSK-fonden, som de er omfattet af. PensionDanmark har desuden bistået medarbejderne og virksomheden undervejs i processen.

I foråret 2019 lancerede PensionDanmark det nye efteruddannelsessite, hvor medlemmerne og deres arbejdsgiver får et 360-graders overblik over efteruddannelsesmuligheder i kompetenceudviklingsfondene, allerede gennemført uddannelse og efteruddannelse samt erhvervserfaring. Det danner det bedst mulige grundlag for at finde de relevante kurser til at opkvalificere den enkelte medarbejder.

Da der er over 4.000 forskellige godkendte efterefteruddannelsesmuligheder ift. kompetenceudviklingsfondene, kunne det tidligere være langt mere uoverskueligt for det enkelte medlem og virksomheden at lokalisere og få overblik over relevante
efteruddannelsesmuligheder, der gives tilskud til.

FOTO: Transporterhvervets Uddannelser.
Ellen Elllehammer, uddannelseskonsulent 3F Københavns Chauffører (tv.) og Ole Schmehl Højris, driftschef hos Arriva Danmark A/S (th) modtager TURs Uddannelsespris 2019.