Berendsen sendte medarbejderne på kursus i stedet for at fyre dem

Hygiejne- og tekstilkoncern Berendsen er blandt de virksomheder, der har efteruddannet et stort antal medarbejdere med tilskud i stedet for at afskedige dem under coronakrisen. Udbetalingerne til efteruddannelse fra kompetenceudviklingsfonde administreret af PensionDanmark steg betragteligt i 2020.

Da Berendsen som så mange andre virksomheder så COVID-19-pandemien påvirke aktiviteten, valgte man at gå konstruktivt til værks.

Nedlukningen og de omfattende coronarestriktioner medførte et stort fald i aktiviteten på 5 ud af Berendsens 18 vaskerier. Det gjaldt vaskerierne i Aalborg, Kolding, Hillerød, Roskilde og Ølsted, som alle servicerer hotel- og restaurationsbranchen.

Det udnyttede virksomheden til at sende tæt på 100 vaskerimedarbejdere på efteruddannelse i dansk.

”Kurserne sikrede, at vi på samme tid kunne fastholde vores medarbejdere, så de fik mere ro og sikkerhed i hverdagen, og at vi kunne opkvalificere dem, så både de og vi står stærkere, når vi er på den anden side af corona,” siger HR-direktør Natja Hornsbæk Kleisdorff og fortsætter:

”Vores dygtige medarbejdere er kernen og hjertet i vores forretning, og med efteruddannelse kan de opnå det niveau af dansk, som er nødvendigt for, at de på sigt kan gennemføre vaskeriuddannelsen og få en dyb forståelse for vaskeriprocesser. Det kan måske en dag åbne døre for dem til stillinger som team- og produktionsledere.”

Berendsen var ikke alene om at skrue op for efteruddannelsen i 2020. Udbetalingerne fra de 20 kompetenceudviklingsfonde, som PensionDanmark administrerer, steg i de første 11 måneder af 2020 med 17,5 pct. i forhold til samme periode i 2019. Stigningen kommer på trods af en periode med delvis nedlukning af mulighederne for at efteruddanne medarbejdere i foråret.

”Det er virkelig positivt, at virksomhederne og medarbejderne har benyttet de begrænsninger, som corona har medført i 2020 til at sikre opkvalificering gennem efteruddannelse. Fremtidens arbejdsmarked stiller skærpede krav til medarbejdernes kompetencer, og med de tilskud, medarbejderen kan udløse, kan det lette virksomhedernes udgifter og fastholde arbejdskraft, som de får behov for, når aktiviteten kommer igen,” siger administrerende direktør i PensionDanmark, Torben Möger Pedersen.

PensionDanmark har med et datadrevet efteruddannelsessite gjort det enkelt for både medarbejdere og virksomheder at få overblik over den enkelte medarbejders kompetencer og opkvalificeringsmuligheder. Sitet giver den enkelte medarbejder et skræddersyet overblik over relevante kurser, mulighederne for at gå fra ufaglært til faglært, ligesom det letter adgangen til at få udbetalt tilskud til efteruddannelse.

Og Torben Möger Pedersen anbefaler alle virksomheder og medarbejdere til at undersøge mulighederne for efteruddannelse.

”Det er en rigtig god løsning for begge parter. Både helt generelt, men især i den tid, vi befinder os i for øjeblikket med høj usikkerhed og lav aktivitet i en række brancher,” påpeger han.

FAKTA: Alle virksomheder kan få støtte til efteruddannelse

Alle ansatte, der deltager på AMU-kurser eller læse/skrive-kurser, udløser en såkaldt VEU-godtgørelse på 119,05 kr. i timen.

Er ansættelsesforholdet omfattet af en overenskomstaftalt kompetenceudviklingsfond kan man få yderligere fra 35 kr. og helt op til 150 kr. i timen, afhængig af hvilken overenskomst virksomheden er omfattet af, og hvilken type efteruddannelse man vælger. Derudover refunderer kompetenceudviklingsfonden typisk også deltagerbetalingen.

Du kan som lønmodtager selv tjekke, om din arbejdsgiver kan få tilskuddene, ved at logge ind på efteruddannelsessitet på pension.dk/medlem/efteruddannelse. Her kan du også se, hvilke kurser, der er relevante for netop dig, og som evt. kan tage dig fra ufaglært til faglært og meget mere.